2012. február 23., csütörtök

Elmebolygatás, avagy reflexió az első előadásra - Információs társadalom. Modellek, gazdasági és társadalmi következmények


Legjobb barátaimat 15-20 éve ismerem. Tényleg ismerem őket! Tudom, hogyan vélekednek a komoly és kevésbé komoly dolgokról… Mindegyikőnk mást tanul, máshol dolgozik, s máshol él- s így különbözőképpen látjuk a valóságot, az életet. A tegnapi előadás elgondolkoztatott: ha hallották volna, ha együtt néztük volna, most élesen vitatkoznánk a hasznosíthatóság-szükségesség kérdéskörén… Pedig mindnyájan a XXI. században élünk, van számítógépünk, mobiltelefonunk, használjuk az internetet, csak éppen nem ugyanúgy. Van, akinek az informatika a hivatása, van aki az iskolában tanult ismeretekből építkezik, van aki érdeklődik iránta, s van, akit a kényszer vitt rá a IKT világának megismerésére.
Szeretek barátaimmal vitatkozni.
És úgy általában is szeretek vitatkozni!
Ésszerűen, nézőpontokat ütköztetve vitatkozni; nemcsak a másik ember véleményét megismerni, hanem a gondolatmenetét (sőt érvelésének módszerét, a közben bevetett kommunikációs eszközöket, meggyőzésre/befolyásolásra bevetett fortélyaikat figyelve) is megismerni. Így továbbgondoltam, hogyan is reagálnának ők erre az előadásra, erre a (két) kurzusra, s mit szólnék én az ő reakciójukhoz
Nagyjából ez lesz a vezérfonala a mai bejegyzésemnek…

Rögtön az előadás egyik kezdő kifejezésével kezdeném meg a gondolatmenetemet, mely nem más, mint a „kulturális késés”. Úgy gondolom ezzel a kifejezéssel manapság elég sok „népi nyavalyát” lehetne körülírni szó szerint, illetve átvitt értelemben is. Nem is kell a szomszédba menni az első példáért, itt van mindjárt ez a kurzus. Igen sokan vannak az ismeretségi körömben azok, akiknek volt alkalmam mesélni erről a (két) tantárgyról. Természetesen(?) mindenki jól meg is lepődött, annak rendje és módja szerint, hogy mennyi mindent kell hétről-hétre csinálni, és legfőképp milyen sok platformon. 
A Facebook és a blog szinte kivétel nélkül azért mindenki számára ismerős fogalom volt. 
Sőt a Twitter is, habár az avatatlanok (mondom én, aki magam is csak pár hete ismerem csivitelő barátunkat) annyit tudtak róla, hogy valami kék madár a logója, és körülbelül ugyanazt lehet rajta csinálni, mint Facebook testvérén. Legalábbis ez volt az ő feltevésük. Aztán jöttem én, és hatalmas vehemenciával mondtam nekik, hogy ácsi, nem ugyanaz a kettő még véletlenül sem, s már soroltam is nekik, hogy mi mindent lehet ott csinálni, miért is különbözik a fent említett másik „barátkozós oldaltól” (ahogy ismerőseim hívják). Pár perc után leállítottak, s én nem értettem, hogy miért is… Nagy nehezen csak kibökték, hogy még a kezdeti magyarázatom érdekes volt, a hashtag-retweet-tweetpics már sok(k) volt nekik. Bűnbánóan hozzátettem, ne aggódjanak, az én reakcióm is ez volt kezdetben, de pár használat után gyönyörűen kirajzolódik az igazi értelem: az információmegosztás, és hozzátettem: ha érdekli őket a téma, menjenek a blogomra, van pár jótanács a regisztrációkhoz, csatlakozzanak, próbálják ki a lehetsőégeket. Hát azt hiszem ennél a pontnál vette beszélgetésünk a tanári magyarázat-előadás jellegét….

Sajnos a Mindmeister is nehéz diónak bizonyult, én érveltem mellette (milyen sok lehetőség kínálkozik benne, digitális, képszerű, pont hatékony a vizuális tanulási típusomhoz), de jöttek az ellenérvek a papír alapú, rajzolt, kihúzófilcek és színes tollak varázsával átitatott gondolattérképekkel kapcsolatosan (már aki használ egyáltalán ilyent).
A Ustream-mel könnyebben megbarátkoznának, az meg nekem keményebb dió. Én nem vagyok nagy híve a TV-nézésnek- időpocsékolásnak tartom a huzamosabb ideig tartó képernyő előtt ülést (s lám mégis a számítógépről teljesen ellenkező véleménnyel vagyok, bár itt multitask üzemmódra kapcsolok, és egyszerre több oldalon tevékenykedek- ergo nincs meg a tévézés esetében jelenlevő semmittevés érzése).
Nem vettem még részt (olyan) távoktatási tanulási környezetben, melyben teljes egészében kiesik a személyes találkozás (talán azért zavar ez engem annyira, mert eléggé extrovertált típusú ember vagyok, akinek szüksége van társaságra, szükségem van kontaktusra). Ilyen pontból vizsgálva számomra kissé furcsa volt az SL-ban a teszt konzultáció, mert hiába voltam egy szál mikrofonnal és fejhallgatóval, bizony gesztikuláltam: jobb híján magamnak és hallgatótársaim avatarjainak. Zavart, hogy ténylegesen nem látom őket, nem tudom hogy reagálnak ők maguk- ez frusztrál a Ustream esetében is. Bár úgy gondolom, ez a fajta megváltozott tanulási környezet csupán hozzászokást igényel tőlem, és hogy túltegyem magam az ilyen fajta személytelenségen.
Átlépve az SL-hez, mint oktatási felülethez, barátaim torkán sem volt könnyű lenyomni. Számukra az SL nem jelent többet egy játéknál (aminek nekem is tűnt az első használatba vételkor), egy program csupán, amiről hallottak, de valószínűleg nem fogják kipróbálni. Ők (talán a szakjuk, talán egyetemük oktatási módszerei miatt, talán más okokból kifolyólag) máshogy látják az oktatás adta lehetőségeket. Amikor először meséltem nekik, hogy „képzeljétek jövő héten órát tartok”, „holnap kiselőadásom lesz” nem tudták miről beszélek. Mint kiderült náluk ilyen nincs. Ők a hagyományos tanári előadás-magyarázat – szeminárium jelleget ismerik csak. Nem állnak ki a csoportjuk elé, és tartanak egy 20-30 perces, vagy akár órás előadást egyedül vagy párban (és akkor még nem is beszéltem a webináriumról!); nem vesznek részt tréningen, nem próbálnak ki többféle tanulási utat… Nem az én dolgom ezen oktatásbeli (szerintem) hiányosságok okainak az elemzése, sem megítélése, de számomra elgondolkoztató, hogy ha minden rendelkezésre áll számukra, miért nem próbálják ki, mi ennek az akadálya. Ide illő az egyik kedvenc idézetem: „Amit mondasz, azt elfelejtem. Amit mutatsz, arra emlékszem. Amit velem végeztetsz, azt értem. (Konfuciusz)”- többször kellene ezt mondogatni az oktatásban…
Visszatérve a Second Life-ra…Legelső belépésemkor magam is szkeptikus voltam, angol tudásom ellenére sem voltam biztos benne, hogy mit csinálok, nem tudtam ráérezni az ízére, a miértjére. Igazán akkor „találtam fel a spanyolviaszt”, mikor csoporttársaimmal egymást segítve-navigálva felfedezni indultunk. Tényleg felfedezni: a kezelést, az avatart, a környéket, a világot. (S ha belemerül az ember, eltűnik a tér/idő hagyományos észlelése, biztosan el lehet benne veszni, barangolással, ismerkedéssel tölteni el több órát- bár én ettől még fényévekre vagyok.) Legyőzve az akkori ellenállásomat (s talán látens dacomat), elhatároztam, hogy márpedig ezt is megtanulom, ha tetszik, ha nem. A kurzus érdekel, így nincs mese, meg kell ugrani ezt az akadályt is. Mire e teszt konzultáció véget ért avatarom az kontrolálás örömétől szó szerint táncolt, repült, és még meg is szólalt-habár a technika nem adta egykönnyen ezt a győzelmet. De egyszerűen szükségem volt egy szemléletváltásra, be kellett látnom, hogy jó lesz ez, hanggal pedig igazán érdekes lehetőségeket kínál az oktatás a virtuális ELTE campuson…

És lassan a gondolatmenetem átevezett az interaktivitás „mezejére”. Sokáig ízlelgettük a szót a barátokkal, kinek mit jelent, mire asszociál. Elég vegyes válaszok érkeztek: email, telefon, tanórai részvétel, MSN, Skype, Facebook, interaktív játékok, interaktív tábor… Ha már ezekről van szó gyorsan hozzátettem a „magamét”: webinárium, Twitter, SL, chat, mindmeister, ustream, helpdesk, blog, honlap, interaktív nyelvóra okostelefon, iPad, tablet, reprezentálod magad a kommunikációs csatornákon satöbbisatöbbi… Rengeteg módon lehetünk interaktívak, mégis egyféleképpen. Nehéz ezt pár szóval megmagyarázni, de a szakirodalom, segítségével rövid (ám nem mindent lefedő) kísérletet teszek rá. Egyrészt informatikai tanulmányaim során is találkoztam már az interaktivitás fogalmával, ha jól emlékszem néztünk interaktív Flash alapú honlapokat, melyek különböző animációval, beágyazott dinamikus logókkal és felhasználó barát funkcióval bírnak. Továbbá egy másik, jelen esetben számunkra érdekesebb aspektusból is tekinthetünk az interaktivitásra. Érthetjük alatta a „határok nélküli kommunikációs lehetőség”-et (Pintér Róbert (2007): Az interakciós társadalom. Gondolat- Új Mandátum.155.o.) Sheizaf Rafael szerint az interaktivitás „…egyfajta érzékenységet jelöl, egy olyan kommunikációs folyamatot, melyben minden egyes üzenet az azt közvetlenül megelőző, illetve a kommunikációs folyamat egészében lezajlott összes megelőző üzenet-cserétől függ.” (http://www.etnologia.mta.hu/~nagykzs/hva/txt_ie/ie_02.html) Talán magyarra fordítva jó példa erre a Twitter mechanikája: gyorsan, rövid üzeneteket váltunk, reagálunk egymás tweetjeire. Itt már bejön a képbe az „azonnal”, „rögtön”, „várakozás” nélkül kérdésköre. Az információra a lehető legrövidebb idő alatt van szükségünk, most kell felhasználnunk nem később. Ha várnunk kell, az üzenet veszít relevanciájából, aktualitásából, érdekességéből. Kicsit olyan ez számomra, mint a gyorsétterem. Enni is akarunk, de mindenféle előkészület, főzés, várakozás nélkül. Csak épp itt az információra vagyunk éhesek, azzal akarunk „jóllakni”, és mostazonnal(!). Nem szeretünk az ebédre várni, ha éhesek vagyunk- nem szeretünk a tudásra várni, ha információt akarunk. De mi van, ha a sok „megevett” tudás elüli a gyomrunk, ha túl sok volt, és gyomorrontást kapunk- vagy lehetséges ez egyáltalán?

Még egy pár gondolat ehhez a képzeletbeli vázlatponthoz- ha kicsit tágabban értelmezzük az inaktivitás- „kulturális késés” fogalmát. A napokban mesélte az egyik ismerősöm, hogy a lánya Afrikába végez önkéntes tevékenységet. Mivel szívügyem a téma, érdeklődéssel hallgattam minden egyes részletét a különleges utazásnak. Egy dolgot emelnék csak ki: a lány Afrika egyik legszegényebb részén él egy vendég családnál. A házba be van vezetve a víz és az elektromos áram, ennek ellenére nincsenek csapok a lakásban, a tisztálkodáshoz és mindennapi higiéniához a vizet kannákba viszik be. Az udvaron főznek fatüzeléssel. Hiába van áram, konnektor nincs, így például a vasalást szenes vasalóval oldják meg. Ők így élnek, így tanultak élni, és ezt adják tovább a gyermekeiknek. Holott, mint, említettem a technika megvan hozzá, de „nincs befejezve”, nem használják (vagy tudják/akarják egyáltalán használni?). Véleményem szerint ennek okai igen összetettek: infrastrukturális, financiális, tradicionális és sorolhatnánk még…de a felsorolásban ott a „kulturális késés” is… Talán elmaradottnak hívják őket, de helyes a megbélyegzés? Mivel más szemszögből nézve viszont sokkal fejlettebbek, mint egy átlagos ember. Beszélik a saját törzsi nyelvüket, az államukban hivatalos francia nyelvet, és az angolt is kiválóan, pedig ez utóbbit nem tanulják, csupán hallás alapján elsajátítják- de még milyen tökéletesen! Gondolom most aztán már végképp nem igazán érthető, hova is szeretnék kilyukadni, de íme a megoldás.  Mikor ezt a történetet hallottam, és mikor az órát követtem az interneten, egy dolog jutott eszembe: A „kulturális késés” két fő ok miatt alakulhat ki, legalábbis az én logikám alapján. Az első, hogy a technika, az eszköz, a tudás (vagy nevezzük bárhogyan), nem elérhető, illetve csak korlátozottan hozzáférhető az egyén számára. Emiatt „lemarad”, nem tudja befogni a tudás/képesség eléréséhez szükséges forrásokat. (Ennek okainak vizsgálatába nem mennék bele, szintén nem az én kompetenciám kutatni ezt a jelen esetben.) A másik oka a „késésnek”, az érdektelenség. De hívhatjuk közömbösségnek, motiváció vagy ingerhiánynak. Ez az az eset, mikor az embernek megadatik a lehetőség, kézzelfogható, elérhető számára a tárgy/információ stb, de semleges (vagy elutasító?) magatartást tanúsít felé és tulajdonképpen figyelmen kívül hagyja, elmegy mellette…
Mindenkinek szíve joga eldönteni, hogyan él a lehetőségekkel, andragógusként én mindenkit bíztatok, a világunk felfedezésére. Talán emiatt is vágtam bele a kurzusba. Az a tanulási tartalom (és ezzel együtt járó tudás/képesség/készség) ami a következő hónapokban ígérkezik, számomra vonzó. Kézzelfogható, mert megvan a technikai feltételem, megvan a lehetőségem, hogy csatlakozhassak. Nehéz beilleszteni a napi ritmusomba az állandó internetes készenlétet, de szeretnék megismerkedni a konnektivizmus adta lehetőségekkel, így próbálom áthidalni a nehézségeket… Megpróbálom, ha kell dalolva, ha kell fogcsikorgatva, de nem akarom elszalasztani ezt a lehetőséget, ahogy az előadásban elhangzott: produktívan és hatékonyan kívánom használni az itt megszerzett tudást.

Végezetül még egy dolgot emelnék ki a mai előadás anyagából: az internet, mint csoportok önszerveződése témát. A Facebook-on néhány csoportnak magam is tagja vagyok, melyek keretén belül közoktatásban, felsőoktatásban megismert barátaimmal, hobbimmal kapcsolatban megismert emberekkel tartom a kapcsolatot. Ezen csoportok jól szerveződőek, aktív tagok vesznek részt, gyors az információáramlás és minőségi tartalommal vannak feltöltve- velük nem foglalkoznék részletesebben. Ezzel szemben szakdolgozati kutatásom (ERASMUS) elején tanácsot kértem egyik ex- ösztöndíjas ismerősömtől, milyen nemzetközi, Facebook-on fellehető csoporttal kellene felvennem a kapcsolatot. Kaptam is jó pár tippet, ám az oldalakra látogatva igencsak meglepődtem. A csoporttagok szám a több száztól a több ezerig terjedt. Közösségépítés vagy információ megosztásnak se híre, se hamva nem volt. Gyakorlatilag az kommunikáció/információ megosztás leredukálódott a reklámok szintjére. Csupán szórakozási lehetőségek, kiadó lakások, hétvégi italakciók hirdetéseivel voltak telezsúfolva az üzenőfalak. Komoly bejegyzés, ha akadt is, választ soha nem kapott a kérdező, érdeklődő. Tehát pont a lényeg, az információ, mint forrás- elv veszett el, és ment egy végletes formába. Nem használják ki a csoport adta lehetőségeket, nincs segítség, tulajdonképpen nincs élet a oldalakon. Illetőleg van, mert egy-egy jól sikerült buli után büszkén posztolják ki fényképüket, s invitálják a látogatót az intézménybe. De minek a megosztás tényleges, tartalmas kommunikáció nélkül? Van értelme „teleszemetelni” az internetet hasznavehetetlen reklámokkal, lényegtelen információkkal? Gondoljuk csak át mit posztolunk ki a közösségi oldalakra, és miért? Mindenki rohan, szelektál, szűr, válogat az információk tengerében, mégis lényegtelen dolgokat állítanak elő az "internet gyárában"-nem abszurd ez?
Ilyen kérdések kapcsán mindig egy szintén Facebook-on „szembe jövő” kép villan be, melyet beszúrok, mert úgy érzem összefoglal egy nézőpontot a lokális élmény- megosztás dilemmájából (nem állítom, hogy az én nézőpontom, de egy lehetséges véleményt képvisel).


Egy kis magyarázat még:
Nyilván barátaim „szájába” adni saját szavaimat, csak egy ürügy volt, kellett a bejegyzésnek egy keret. Nem akartam leírni egyszerűen a pro és kontra bennem keringő gondolatfoszlányokat, s így -, egy képzeletbeli csapatot előhívva a szürkeállományomból- lettek egésszé az előadáson hallottak, a cikkekben, könyvekben olvasottak. Kellett egy virtuális társaság, akikkel összeütköztethetem nézeteimet (nincs mese, A) tényleg szeretek vitatkozni vagy B) skizofrén lettem…). Kellett egy ötlet, amely formailag különbözni fog a többiek blogjától (ti. nem szeretem a tucat dolgokat, ellenben keresem a kreativitást, szeretem a különbségeket megvizsgálni, arra kihegyezni a témát)- hogy ez mennyire volt jó, az a ti megítéléseteken múlik…
Én megvitattam magammal ezt a témát-habár választ nem minden esetben találtam a kérdéseimre (és csak egyre több kérdés motoszkál bennem), most veletek kell ringbe szállnom… J

P.S.: És ha már kellőképpen összezavarodtunk végezetül, beszúrok még egy kis anekdotát a továbbgondolkodást megcélozva:
„Volt egyszer egy öreg király, aki tudni vágyott. Nemcsak ezt vagy azt, hanem - igazi király lévén - mindent. Tudósai éjt nappala téve dolgoztak, és néhány évtized leforgása alatt könyvtárnyi tudományt hordtak a lába elé. De az öreg király - köztünk szólva- meglehetősen lusta volt olvasni. Mindent akart, de tömören. Újabb évtizedek alatt könyvespolcnyira sűrűsödött a világ minden tudománya a tudósok áldozatos munkája nyomán. Majd - mivel a király még mindig elégedetlen volt - egy könyvnyire. Halálos ágyán kapta meg a kész művet: egyetlen mondatot. így szólt: a világ nagyon bonyolult.”( Mattelart, A. (2004): Az információs társadalom története. Gondolat-Infonia, Budapest.123.o.)


Melinda

16 megjegyzés:

  1. Kedves Melinda!
    A Twitter használatával kapcsolatban kiemeled az információk azonnaliságát és elérhetőségét. Azt gondolom, hogy információhoz azonnal csak akkor van lehetőség hozzáférni, ha folyton be vagyunk jelentkezve, csatlakozva figyeljük, követjük az új postokat.Tetszik az étteremmel való összehasonlítás! Hogy ne maradjuk éhesek a gyorsétteremben, ahogy te fogalmazol, képesnek kell lennünk az információ értékének a felismerésére és elismerésére is. Vajon mennyire kell ínyencnek lenni, ahhoz, hogy jól lakjunk azzal az információval, amely éppen megtalál minket?

    VálaszTörlés
  2. Kedves Zsuzsi,

    Teljes mértékben egyetértek veled. A Twitter frissessége megköveteli (megkövetelné) a 24 órás készenlétet, ami fizikailag lehetetlen vállalkozás. Csupán az információk egy kis szeletét érjük el ténylegesen a valós időben (lásd: Sulinet konferencia), a többi esetben meg kell elégedni némi "fáziskéséssel". Ennek ellenére saját tapasztalatom szerint mégis gyorsabb információ áramlást biztosít, mint a Facebook.

    Az éttermes példánál én nem az ínyencséget emelném ki a jóllakottsággal kapcsolatban (vagy nem így fogalmaznék). Hanem az ízlést, "válogatósságot", "egyéni szájízt", azt hogy mennyire figyeljük azt, mit is fogyasztunk: a mennyiség vagy a minőség a lényeges valójában? Honnan vesszük virtuális táplálékunkat? Érdekel-e az eredete vagy csak a pillanatnyi éhséget kívánjuk csillapítani? Vannak-e trendek, mindenki által elismert helyek (éttermek), annak tekintetében, hogy melyik információt "vegyük be"?

    VálaszTörlés
  3. Sikerült formabontó formát:-) találnod, én elhittem, hogy valódi beszélgetések tapasztalatait írtad le, de így még szimpatikusabb, hogy a saját kétségeidet osztottad meg velünk.

    A Ustreammel kapcsolatos idegenkedésedet megértem, én is alapvetően azért idegenkedem tőle, mert nem interaktív. Nem csak, hogy Te nem látod előadóként a nézőket, ez még szerintem a kisebb baj, de hiába élő az adás, nem tudnak a felületen kommunikálni az előadóval, tehát ugyanannyi, mintha egy felvett videót néznének vissza, ld. Youtube. (A hangminőség problémáját is csak úgy sikerült jeleznünk tegnap az előadónak, hogy a jelenlévők között szerencsére volt aki figyelte a Facebookot.) Vannak olyan webinarium alkalmazások, ahol tudsz kommunikálni az oktatóval/előadóval az előadás közben és rögzíthetőek is, pl. Openmeetings. Én személy szerint ezeket hasznosabbnak tartom.

    A Twitteres hasonlat egy kicsit másképp játszódik le a fejemben. Követünk embereket, akik ellátnak minket egy csomó releváns vagy nem annyira releváns információval. Nekünk nem kell várnunk, nem kérünk információt, kapjuk. Nekünk válogatnunk kell közöttük, és a Tanár úr hasonlatával élve, néha haza kell mennünk a madárdaltól hangos erdőből, meg kell tanulnunk lemondani az információkról.

    VálaszTörlés
  4. Töredelmesen bevallom, nem ismeretem korábban az Openmeetings-et, de megnéztem, olvasgattam róla. Valóban több lehetőséget ígér, mint a Ustream, ráadásul a Google csoport tagja, ami plusz lehetőségeket is kínál.

    A Twitteres értelmezéseddel viszont vitatkoznom kell. Nem tudom meg lehet-e tanulni lemondani az információkról. Egy lakatlan szigeten biztosan, de a "normális" környezetünkben véleményem szerint lehetetlen, mivel folyamatos impulzusok érnek minket (TV, rádió, újság, internet). Illetve úgy módosítanám talán a gondolatot,hogy lemondhatnánk bizonyos információ hordozókról/tározókról. Kérdés, hogy akarjuk-e...

    VálaszTörlés
  5. Hihetetlen, hogy milyen motor van benned, amit az érdeklődésed hajt. Vagy fordítva? A demo verziót regisztráció után lehet használni, teljes a funkcionalitása, szóval szervezhetsz webináriumot is:-)

    Én kifejezetten csak a Twitteres hasonlatoddal nem értettem korábban egyet, de most ez a bejegyzés számomra azt jelentené, hogy soha nem kapcsolhatnám ki a számítógépemet, nehogy lemaradjak valamiről. Ha mindig impulzusok érnek és erre figyelünk, akkor mikor dolgozzuk fel az információt? Ha nem dolgozzuk fel, nem interiorizáljuk, nem építjük be a meglévő struktúráinkba, akkor felületes maradhat a tudásunk. Arról nem is beszélve, hogy van élet a neten is túl.

    VálaszTörlés
  6. Lehet, hogy villanymotor hajt?!

    Azt hiszem félreértettél...Én nem kifejezetten a számítógépet értem információs forrás alatt.
    Ahogy fent is írtam a tv, rádió, újság internet, de akár a csoporttársak, kollégák, sőt a postás is mind-mind információhordozó (-forrás), akiktől folyamatosan impulzusok érnek bennünket. Ha nem az egyiktől, akkor a másik részéről. Ergo szerintem nem lehet csak úgy "hazamenni és lemondani az információkról", nem lehet mindet kiiktatni az életünkből... Ha jól sejtem a véleményünk nem különbözik (igenis ki kell kapcsolni a számítógépet!), csak mást értettünk az információhordozó kifejezésem alatt és ez okozott némi kommunikációs (ál)zavart.

    A "van élet a neten túl" élményét pedig élesben megtapasztalom a következő 2 napon, a kurzusok és a rengeteg utazgatás miatt...napi körülbelül fél óra internetezéssel kell boldogulnom a követelmények rendszerében. Meglátjuk, hogy bírom ki.

    VálaszTörlés
  7. Most már komolyan foglalkoztat a kérdés, és nem értek valamit. Akkor a Ustream most nem is interaktív? Vagy egyszerűen csak attól lesz interaktív valami, ha én visszaadom, beszélek, vagy akár leírom a megszerzett és esetneként tovább gondolt információkat? Az interaktivitás lényege nem az oda-vissza információáramlás lenne? De hát végül is valamilyen értelemben ez is az... Én megszereztem az információt, és visszaadtam. Ennyi? Ettől leszek Web2.0? Ez nem lehet ennyire egyszerű! Ennél bonyolultabbnak kell lennie.

    Melinda, mit aggódsz a napi internetezésed miatt? Rajtam kívül nem tudom hányan vagyunk hajnali 4-kor a csoportból az interneten. Úgy, hogy 8-ra konzultáción kell lenni. Mindenesetre az rettenetesen tetszik, hogy végre bekerültem egy olyan közösségbe, ahol más is fogékony az új dolgok iránt, mint én. Tessék, íme a példa netes közösségépítésre. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én nem gondolom annak. Az én fogalmaim szerint nem interaktív, mert a felületen nézőként nem tudok hatással lenni az előadóra, a felvételre, semmire, nem tudok vele kommunikálni, nincs interakció. Az interaktivitásban számomra mindig vagy egy hatáskapcsolat, nem kell ehhez élő adás sem, például egy interaktív animációban vagy szimulációban is megtörténhet az interakció: a beavatkozásomnak van valamilyen hatása a folyamatra, láthatom, hallhatom a döntésem eredményét. Annyi a különbség, hogy itt előre le vannak kódolva a lehetőségek.

      Persze, így közvetetten, ahogyan leírod, lehetne még akár interaktív is, de inkább azt mondanám, hogy szerepel egy interakciós folyamatban.

      Törlés
  8. Kedves Melinda!

    Az Afrikai eset leírásánál, úgy gondolom, hogy a kultúrális késés nemcsak erre a két indokra vezethető vissza. Sok esetben egy új eszköz használatába nehéz belevágni főleg addig amíg van egy jól bevált ismert eszköz. Úgyis lehetne mondani, hogy nincs rákényszerülve a megtanulására. Emellett a megszokás is nagy úr. Hiába lenne egyszerűbb az életük, lehet, hogy az elsajátátísára fordított energia és befektetést nem látják megtérülni.

    VálaszTörlés
  9. Kedves Gabi (ha jól lestem ki a neved :-))!

    Valóban ésszerű indok lehet, amit mondasz, de én ezt belevenném az érdektelenségbe. Nem vagyok rákényszerülve a megtanulásra, nem fektetek bele energiát/időt/erőforrást stb, mert nem érdekel (nem látom hasznát). Számomra ez ugyanaz, mint a fent említett "kettes" kategóriám...

    VálaszTörlés
  10. Tündi,

    Az interaktivitás fogalmát elég sokféleképpen fogalmazták meg a témában kompetens személyek. Találomra kimásolok egyet:

    "Az interaktivitás rendezett információk befogadásának aktív folyamata, amelyben a befogadó fél a befogadás során döntéseket hoz, ezt a megjelenítő felé visszajelzi, és a folyamat ennek megfelelően, változásokkal halad tovább. Jellemző (de nem egyetlen) példája egy interneten lévő oldal, ahol különböző menüpontok között lehet válogatni, majd továbbhaladni.

    Az interaktivitás a felhasználó részéről mindig cselekvést feltételez. Feltétele továbbá egy olyan számítógépes program, ami a felhasználótól érkező jeleket fogadni, értelmezni tudja, és az annak megfelelő, következő akciót létrehozza." http://hu.wikipedia.org/wiki/Interaktivit%C3%A1s

    Ha a definíció helyes (és direkt wikipédiát hoztam ide, hogy tudj cáfolni), akkor a Ustream interaktív, mivel menüpontok között válogatunk (felvétel, channelek, archiv vidik...)és úgy haladunk tovább. Van hozzá programunk (Producer, áramkörök, webkamera, szoftverek miegymás), mely értelmezi a mi felhasználói jeleinket, és végrehajtja az akciót (felveszi, tárolja, nézhetővé teszi a webináriumunkat).

    A web 2.0-nak lenni-nem lenni kérdéskörét boncolgatja Orsi a legutóbbi bejegyzésében, ajánlom figyelmedbe (ha még nem láttad)!

    Rajtad kívül én voltam még 4:20körül a neten, gondoltam busz indulás előtt még benézek. És még konzultációkon is voltam. :-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Érdekes megközelítés az interaktivitásra, mármint nem a definíciók, azokkal én egyet tudok érteni. Én a néző-befogadó és az előadó szemszögéből gondolom, hogy a Ustream nem interaktív, nem biztosít interakciós lehetőséget a számukra, egy felvételen vagy egy élő adáson belül. A néző nem tud hatással lenni az előadásra és az előadó sem tud építeni a nézőtől jövő hatásra.

      Azért vizsgáltam eddig a néző szemszögéből, mert az az ominózus első, rossz hangminőségű adás engem sokkolt, mert egyszerűen nem volt kommunikációs vagy interakciós felület, ahol jelezni lehetne, pedig élő adás volt.

      Törlés
    2. Akkor lehet az "én készülékemben van a hiba."
      Számomra az interaktivitás fogalma nem kapcsolódik ennyire szorosan az oda-vissza áramló, valós idejű kommunikációhoz.
      Talán mert én a számítástechnikában rengetegszer találkoztam az elmúlt tizenvalahány évben interaktív dolgokkal, ami például egy flash alapú honlapon egyáltalán nem az előadáshoz-real time-hoz-párbeszédhez kapcsolódik, csupán egy informatikai megoldáshoz...
      Ettől szép ez a párbeszéd- legalábbis számomra-, hogy ki mit ért egy dolog alatt, hogy definiál egy meghatározást, mennyire asszociál más területre, s ebből milyen információval szolgál a másiknak. :-)

      Törlés
    3. Ebben nincs véleménykülönbség közöttünk, fent én is ezt írtam. De a sima videofelvétel akkor sem lesz interaktív a számomra, mert egy webinárumtól mást várok.

      Törlés
  11. Kedves Melinda! Egy igazi közösségi ember blogját olvashattam. Ha bármilyen kérdésem van a kurzussal kapcsolatban, azonnal erre az oldalra jövök. Ezenkívül az írásid gördülékenyek, olvasmányosak, meggyőzőek. Sokszor az enyémekkel hasonló gondolatokat fedeztem fel bennük. Például az interneten való szemeteléssel kapcsolatban. Na a Twitterről még engem sem győztél meg.
    Konfuciuszéhoz hasonló idézet a pedagógiában is van Vekerdy Tamástól. Sajnos most nem tudom pontosan idézni(majd megkeresem), de arról szól, hogy a kisgyerek hány százalékban sajátítja el a tudást hallás, látás, tapintás és cselekvés során. A legmagasabb százalékot természetesen a cselekvés kapja.
    Az interaktivitást nem tudom ilyen szépen, tudományosan megfogalmazni, de nálam és az oktatásban azt jelenti, hogy a gyerekek nem csak használhatják a feladatokat, hanem alakíthatják őket vagy segédkezhetnek az elkészítésében. Az interaktív táblán a feladatok sok lehetőséget tartalmaznak a megoldáshoz és a további ismeretszerzéshez. Akár a gyerek önállóan is képes velük tanulni, a pedagógus csak útmutatónak kell.

    VálaszTörlés
  12. Kedves Marianna! Köszönöm a kedves szavakat, örülök, ha tudtam érdekességekkel szolgálni!
    Magam is ismerem az aktív táblát (még a gimnáziumban töltött utolsó éveim alatt került be az osztálytermekbe). Habár sajnálatos módon (hogy stílszerű legyek) a tanárainknak volt némi "kulturális késése", és nem igazán vettük hasznát. Néhányan próbálkoztak csak vele, de a legtöbben csupán a kivetítés eszközeként tekintettek rá. Szomorú, de azóta sem ismertem meg igazán a szépségeit az eszköznek.

    VálaszTörlés