Iskolapadtól
a Ustreamig… - Reflexió az első
Távoktatás és e-learning előadásra: Didaktikai modellek. Az oktatási folyamatot
meghatározó alapelvek
Én ezt már egyszer
tanultam!
Iskolapadban ülve,
frontális előadás formában, füzetbe jegyzetelve, a szemeszter végén kollokviumi
teljesítéssel.
Most pedig itthon, a
kedvenc fotelomban ülve, Ustreamen keresztüli élő adást nézve (sőt akár
visszanézve), számítógépen jegyzetelve, gyakorlati teljesítéssel (méghozzá
milyennel!) záródó kurzus keretin belül…
Nem ugyanaz a kettő!
Pedig az első sem volt
régen, körülbelül 5 évvel ezelőtt. A téma ugyanez volt, a tartalom nagyrészt
ugyanez volt, mégis valami változott. De mi? A körülmények? A technikai
fejlődések, lehetőségek? A tanár-diák hozzáállás? Mindegyik?! Itt bizony valamiféle
szemléletváltás volt, ami számomra szimpatikusabb (ha úgy tetszik
„emészthetőbb”) formába terelte a Távtanulás és e-learning kurzust. Nem is
értem miért nem gondoltak erre előbb: ha már a tárgy neve Távtanulás, miért
tanuljuk formális keretek között? Miért
nem tapasztaljuk meg az elméletet a gyakorlatban? Nekem így érdekesebbnek tűnik,
szerethetőbbnek, információgazdagabbnak, amiből többet profitálhatok, mint egy
jelenléti oktatásból.
De miről is volt szó a
szerdai előadáson? Felvázolom a számomra lényeges momentumokat sorban....
Ha didaktikáról beszélünk, a
mindennapokban főként az oktatás, tanítást-tanulást értjük alatta. Ha
tudományosan közelítjük meg a definíciót, akkor eltérő koncepciókkal
ismerkedhetünk meg, de röviden: az andragógiai didaktika maga a tanuláselmélet.
Cube
kibernetikai-információelméleti didaktikai modelljével én csak részben tudok
azonosulni. Egyetértek abban, hogy a folyamatokat úgy kell kialakítani, hogy a
hatékony legyen. Ez komoly tervezést, átgondolást és kidolgozás követel. Viszont egy gépiesen működő, matematikai
szabályokon alapuló távoktatás számomra ellentmondásos: éppen a rugalmasságot
várnám el ebben az oktatási formában, nem egy előre rögzített, merev struktúrát!
(Talán emiatt sem terjedt el ez a koncepció.)
Möller
tanulási célorientált modellje már szimpatikusabb. Elfogadom az oktatási célok meghatározás-
célok hierarchiája- tanulók kontrollja hármas középpontba állítását. Gyakran az
oktatásban elveszik a humánum, sokszor (főleg a közoktatásban) a tanárok
„tanítanak”, de nem „tudást adnak át”. Tanítanak, hiszen ez a dolguk, de évek
óta ugyanazt és ugyanúgy tanítják, nem igazodva a tanulókhoz, igényeikhez. Nem a
művelés a cél, csak a tanóra megtartása, ami egy óriási hiba. Pedig bőven lehetne
válogatni a pedagógiai (didaktikai, technikai) módszerek és eszközök között…
Carroll- modellje |
Carroll
még jobban kiterjeszti a „fontos tényezők” körét: tanuló adottsága, tanítás
megértésének képessége, tanítás minősége, tanulási alkalmak száma, tanuló
kitartása. A tanulási hatékonyság egyenlő a feladat elvégzéséhez rendelkezésre álló idő és a szükséges idő hányadosával. Ez
még mindig túl matematikai megközelítés...
Bloom-
modellje
a sikeres tanulás feltételeit, módját kutatja. Szerinte eredményesen tanulni
nem más, mint tanulás (időtényező) útján teljesíteni a követelményeket
megfelelő motivációval. Valahogy így lehetne a koncepciót ábrázolni:
Bloom modelljE |
Az oktatási folyamat mikrostruktúrájának
értelmezési lehetőségének (Nagy Sándor és Falus Iván) kiindulópontja a
figyelem, motiváció, teleologikusság hármas egysége volt. Ezen kívül az
oktatási folyamat megköveteli, hogy tanuló és tanár együtt működjenek (ez
érvénye mind a hagyományos, mind a távoktatásra- lásd: SL konzultáció). Ez a
modell már felismerte az előzetes tudás, előzetes ismeretek fontosságát, mivel
a tananyag feldolgozása a cél. (Hiszen nem taníthatunk egy asztalost egyből
szekrényt készíteni, amikor sose volt még dolga dekopírfűrésszel… De hogy ez hozzánk közelebbi területet
említsek: mielőtt a nyelvtanulást újrakezdjük egy nyelviskolában, ott is
felmérik mit tudunk, mire emlékszünk, milyen szinten vannak nyelvi készségeink.)
Az oktatási folyamat lényege egy ábrában egyszerűen felvázolható, az egyes
lépések logikus sorrendben követik egymást, ahol nem lehet kihagyni egy elemet
sem.
Az oktatási folyamat 4 fő lépése |
Báthory Zoltán volt az
egyik képviselője a differenciálás
modelljének, ami a tanulók közötti különbségek kezelése felől közelítette meg a
didaktikát. Ennek alapjait én az előzetes tudásméréssel kapcsolnám össze: meg
kell ismerni a korábbi tudáselemeket, s ez alapján kell kidolgozni a
fejlesztési tervet, a tanulási célokat és mérföldköveket.
A távoktatás egy lehetséges definíciója:
„A távoktatás fedi mind a tanulási
tevékenység, mind pedig a tanítási (oktatási-nevelési) tevékenység összes
elemét, amelyeket a távolság (-ok) legyőzésének igényével létrehozott igen
dinamikus és komplex pedagógiai kapcsolategyüttes fűz össze egyetlen közös
folyamattá.” (Kovács Ilma (1996): Új út az oktatásban? A távoktatás. Budapesti
Közgazdaságtudományi Egyetem
Felsőoktatási Koordinációs Iroda, Budapest. 34. o.)
E-learning lehetséges értelmezése:
„Az e-learning olyan,
számítógépes hálózaton elérhető nyitott - tér- és időkorlátoktól független -
képzési forma, amely a tanítási-tanulási folyamatot hatékony, optimális
ismeretátadási, tanulási módszerek birtokában megszervezve mind a tananyagot és
a tanulói forrásokat, mind a tutor-tanuló kommunikációt, mind pedig az interaktív
számítógépes oktatószoftvert egységes keretrendszerbe foglalva hozzáférhetővé
teszi a tanuló számára.” (Forgó Sándor (2005): Az eLearning fogalma. In:
Hutter Ottó – Magyar Gábor - Mlinarics József: E-learning (eLearning
kézikönyv), Műszaki Könyvkiadó, Budapest. 14.o.)
A távoktatást és
e-learninget igazán fontosnak tartom az egész életen át tartó tanulás
folyamatában. Némely esetben praktikusabb, mint egy hagyományos keretek között
működő, formális tanulás. Hiszen az atipikus jellegből adódóan egyik sem kötődik feltétlenül az iskolarendszerhez, mi
magunk választhatjuk meg a számunkra megfelelő tanulási környezetet.
Rugalmasságot tesznek lehetővé: akkor tanulunk, amikor az időbeosztásunk
megengedi. Ami igazán vonzóvá teszi számomra ezt a két tanulási formát a
következő idézettel leírható: „A távoktatás didaktikai rendszerének az egyik
leglényegesebb sajátossága az, hogy a tanulók csak akkor kapnak engedélyt a következő
szakasz megkezdésére, ha a megelőző szakasz eredményei ezt biztosan lehetővé
teszik.” ( Kovács Ilma (1996): Új út az oktatásban? A távoktatás. Budapesti Közgazdaságtudományi Egyetem Felsőoktatási
Koordinációs Iroda, Budapest. 36.o.) Ezt egy osztálytermi közösségben nem
lehetne megtenni- ahogy a szerdai előadáson is volt róla szó- mert kevés a
rendelkezésre álló tanóra; és míg az egyik személynek folyamatos ismétlésre
lenne szüksége, a másik már rég megtanulta és unatkozna. Távoktatásban viszont könnyedén
megvalósítható, annyi időt tud az egyén szentelni az adott anyagnak, amennyi
számára szükséges az interiorizációhoz. És csakis ekkor léphet tovább a
tanegység elemei között. Éppen emiatt sikeresebb is a tanulás, maradandóbb a tananyag,
és kevésbé felületes a tanulás.
Külföldön nagy
hagyományai vannak a távoktatásnak! 1840-ben Nagy Britannniában Isaac Pitman
nevéhez köthető a kialakulása- aki a levelezéssel, mint módszerrel foglalkozott.
(A Biblia első része elférjen egy levelezőlapon.) (Remélem figyeltétek az
évszámot, nem elírás volt!) Majd jött a levelező oktatás a nyelvtanulás terén,
a vizsgáztatás különválása, rádión és televízión keresztüli oktatás. Aztán a
80-es, 90-es években a számítógépek elterjedésével a távoktatás mindenkire való
kiterjesztésének gondolata következett.
„A távoktatás, az
e-learning a képzésnek-oktatásnak leggyorsabb tempóban fejlődő ágazata, és a
világ minden táján a modernizáció egyik fontos eszköze, Magyarországon
rendkívül vontatottan és sok ellentmondással folynak az ilyen irányú
próbálkozások.” (Papp Lajos (2005): Az e-learning a felnőttképzésben (trendek,
perspektívák, európai környezet). Felnőttképzési Kutatási Füzetek, NSZFI,
Budapest. 7.o.) De miért nem tud elterjedni és mindenki által elfogadott
tanulási úttá válni hazánkban? Ha elkezdenénk az okokat elemezni, sosem érnénk
a végére, mindig lenne egy kifogás a mellőzésére. Pedig ott van a másik oldalon
rengeteg pozitívum: idő- és költséghatékonyság, tanulói produktivitás növelése,
szélesebb rétegű értékelési formák, IKT kompetenciák fejlődése, stb..
Igazán nagy
lehetőségnek gondolnám az e-learninget, a távoktatást (és a távmunkát is) a gyesen/gyeden lévő
kismamáknál, a munkanélkülieknél, a földrajzilag előnytelen vagy elmaradott
térségben élőknél, az időseknél, át- és továbbképzések területén. Nem szeretnék
belemenni az új felsőoktatási törvénybe, de egy megoldás lehetne, azoknak akik,
nem nyernek felvételt az egyetemekre…
Melinda, vázoljon fel néhány konkrét gyakorlati esetet, amikor egy távoktatási formában megszervezett céges belső képzés esetén az adaptivitás didaktikai alapelv érvényesítése nehézségekbe ütközhet! Hasonló képzés esetén a differenciálás és az információmegosztás alapelvek érvényesítése hogyan segítheti egymást (praktikusan miben lesz könnyebb az egyik érvényesítése, hogy ha a másik dominánsan jelen van a folyamat tervezésében és menedzselésében?)
VálaszTörlésNéha már maga a távoktatás, mint fogalom elrettentheti a dolgozókat. Így mindenképp már az oktatási folyamat megkezdése előtt érdemes egy tájékoztató előadást tartani, hogy hogyan is fog működni a vállalatban a képzés, mit vár el a munkavállalóktól és mit fognak kapni. Ezzel motiváljuk is őket, illetve egy közös célt alakítunk ki, amit nekik is érdekük elérni. Második lépésként fontosnak tartom megvizsgálni a résztevevők előzetes ismereteit az adott témában, és (amennyiben erre lehetőség van), a körülbelül egy tudásszinten lévőkből csoportokat alkotni.
VálaszTörlésEgy példával szemléltetve: A cégnél Ms Office képzést szerveznek távoktatás keretein belül. Az előzetes ismeretek felmérésénél lesz olyan kolléga, aki csak a Word alkalmazást ismeri, van aki az Excel táblázatkezelőt is magabiztosan használja, van aki pedig ezeken felül még a PowerPointot,Outlookot stb is. Tehát mindenképp lesz olyan csoport, aki a szövegszerkesztő kivételével mindent el fog sajátítani, egy másik csoport csak az Excelt, Accesst stb, és lehet, hogy lesz olyan akinek egyikből sincsenek releváns ismeretei, így neki egy teljeskörű felkészítésre van szüksége.
Ez valójában már a differenciálás. Ha az előismeretek mentén csoportokra bontjuk a leendő hallgatókat, könnyeben, gyorsabban tudnak haladni a tananyaggal- és az információmegosztás is személyre (azonos tudású tagokból álló csoportra) szabott lesz. A tananyagból kikerülnek a már korábban elsajátított ismeretek, melyeket nem tanítanak újra, csak a valóban szükséges praktikus, új információt biztosító modulok kapnak helyet a tanulási folyamatban. Tehát ha megtörtént az adaptivitás érvényesítése, jobban megy a differenciálás, ha ez is megvan, könnyebb érvényesíteni az információmegosztást is...