2012. május 10., csütörtök

Esélyegyenlő(tlen)ség a tanulás terén




Esélyegyenlő(tlen)ség a felnőttoktatásban az információs társadalomkorában


Május 9-én egy éppen aktuális témában hallhattunk előadást Esélyegyenlő(tlen)ség a felnőttoktatásban az információs társadalom korában címmel. Aktuális volt a téma, hiszen május 5-én van/volt az Egyenlő Esélyek Napja világnapja, vagyis a fogyatékkal élők egyenlő hozzáférési jogára hívja fel a világnaphoz kapcsolódó programsorozat a figyelmet.  

Az esélyegyenlőséghez kapcsolódó fogalmak áttekintésével kezdődött az előadás, olyan fogalmak kerültek elő, mint: diszkrimináció tilalma; egyenlő bánásmód; pozitív diszkrimináció; előnyben részesítés; egyenlő esélyű hozzáférés; digitális esélyegyenlőtlenség. Ezután kaptunk egy kategorizációt, hogy kik tartoznak a hátrányos helyzetűek csoportjába: a fogyatékossággal élő személyek, a romák,  és a speciális helyzetű csoportok (vagyis az idősek, alacsony képzettségűek, elavult technikát használók).


A digitális szakadék már egy jól ismert fogalomként került elő, de most másik oldaláról is megismerhettük. Egyrészt beszélhetünk hozzáférési, másrészt használati digitális szakadékról. Vagyis, amikor a fogyatékkal élő személynek finanszírozási gondokkal kell szembenézni egy-egy speciálisan az ő igényeire szabott IKT eszköz vásárlása/vásárlásának gondolata kapcsán.
Fogyatékosság és IKT
Bárki számára belátható, hogy a fogyatékosok csoportja nem egy homogén csoport. Egyedi problémával rendelkező emberek alkotják, akiknek különböznek az igényeik az oktatás IKT használat területén. Egy látássérült embernek a vizuális információk befogadása fogja a legnagyobb problémát okozni, míg egy hallássérültnek az auditív ingerek észlelése. A tanulási zavart (diszlexia, diszkalkulia, diszgráfia) mutató emberek a tanulmányok elsajátítása területén kerülnek hátrányba, a mozgáskorlátozottak a mozgásukban akadályozottak (néha már az oktatási intézménybe való jutás is nehéz számukra). Az autizmussal élő személyek kommunikációs és szociális nehézségekkel küzdenek, melyek kihatnak tanulásukra; a kommunikációs zavart mutatók pedig a verbális kommunikáció területén mutatnak hátrányt. Az értelmi fogyatékos személyek pedig a kognitív és egyéb képességeik terén ütköznek nehézségekbe. Mindegyik csoportot külön támogatni kell, odafigyelni rájuk és speciális nevelési-oktatási igényeikre.  Eltérő képességeikből kifolyóan tanulási stílusuk és szokásaik is eltérőek, melyek az oktatásban szintén nagy odafigyelést igényel(né)nek.

A fenti okok miatt a tanári szerep megváltozását kívánja a fogyatékossággal élő személyek oktatása. Elhangzott a kérdés az előadáson, hogy a tanár speciális tudással, vagy elfogadó attitűddel rendelkezzék. Bevallom, nem vagyok a téma szakértője, nem tudom például, hogy a tanárokat a képzésük során felkészítik-e arra, hogy ha osztályukba esetleg fogyatékossággal élő személy kerül, hogyan kell vele bánni, hogyan kell őt tanítani. Vagy egyáltalán a fent felsorolt fogyatékossági csoportok mindegyikéhez a megfelelő attitűddel, szakmai odafigyeléssel tud fordulni, és erre nemcsak szakmailag, hanem lelkileg is fel van készülve? Véleményem szerint az oktatónak, mind magas szintű speciális tudásra, mind extrém fokú empatikus attitűdre szüksége van egy ilyen személyekből álló közösségben.

Felvetődhet a kérdés, hogy a fogyatékos gyerekek, felnőttek, mennyire integrálhatók „hétköznapi” (de csúnyán hangzott itt ez a szó, de sajnos nem tudom magam jobban kifejezni) társaik közösségébe? Azt gondolom, hogy az integráció mindkét félnek a legjobb megoldás. Egyrészt a fogyatékkal élő személy valódi közösségben tanulhat, nem kell a szociális percepcióktól elszigetelve magántanulóként élnie, vagy speciálisan számukra kialakított iskolákba/csoportokba járnia. Együtt haladhat társaival ugyanazt tanulva, csak speciálisan, egyedileg az ő igényeire szabva (ami a tanártól szintén magas szakmai elköteleződést és odafigyelést igényel a sajátosságok figyelembevétele által). Másrészről a közösség tagjai megtanulják az empatikus viselkedést, a segítőkész attitűd kialakítását, a fogyatékos emberekkel való bánásmódot megismerhetik. Elsajátítják, hogyan is kell fordulni egy fogyatékkal élő személyhez, hogy tudják támogatni őt. Ez elősegíthető közös, kooperativitáson alapuló tevékenységekkel, csoportosan elkészítendő feladatokkal, projektekkel. 
Együtt
Ezt az integrációt kisgyermekeknél igen fontosnak tekinteném, hiszen ha már kicsi korban megismerkednek a fogyatékos emberek speciális életvitelével és igényeivel, felnőtt korukban is pozitíva(bba)n állnak melléjük, és nem tanúsítanak kirekesztő, elszigetelődő magatartást.  Lehet, hogy véleményemmel egyedül maradok, de a legrosszabbnak az egy iskolán belüli „szegregációt” látom, amikor fogyatékos és nem fogyatékos gyerekek külön osztályokba járnak ugyanazon intézmény falain belül. Úgy gondolom, hogy itt a gyerekekben csak a kirekesztés, elszigetelés, „külön helyezés” élménye fog dominálni, és ezt viszik tovább magukkal felnőtt korukra is. Ha már gyerekkorukban is azt látják, hogy a fogyatékkal élők máshova vannak elhelyezve, lehet, hogy felnőttként is ez fogja meghatározni szemléletüket. Viszont arról nincsenek ismereteim, hogy az iskolák infrastrukturális felkészültsége milyen fokon van felkészülve a fogyatékos gyermekek speciális igényeinek kielégítésére: tudnának-e alternatív eszközöket, szoftvereket, programokat, esetleg külön (kvázi pótlásra, az előrehaladás segítésére) órákat  biztosítani.

A fogyatékkal élők számára biztosítani kell az akadálymentesített környezetet, mind a fizikai környezetben, mind a tanulási tartalom terén. A fizikai akadálymentesítés néhány éve szemmel látható lendületet vett: közintézmények, boltok strukturálták át környezetüket. Viszont ez az „átépítési mozgalom” meglátásom szerint, főként a mozgásukban korlátozott személyek igényeire lett szabva: feljárók, rámpák, terek tágítása által. Illetve a látássérültek számára kerül(t) a gyógyszeres dobozok csomagolására, hivatalok sorszámkérő automatáira Braille-írás, és vannak gyengén látóknak, látássérülteknek készített weboldal változatok (habár ezek naprakészsége erősen vitatható). De például a hallássérültek számára ritkán találkozom olyan weboldallal, ahol van lehetőség az auditív képernyőtartalom szöveges feliratozására. (Talán ebben is most kezd egy átalakulás kezdődni, hogy a televízióban feliratozzák, illetve jelbeszéddel is megjelenítik néhány műsor tartalmát. ) 


Végezetül néhány dolgot ajánlanék a témáhaz: az Ability Park, illetve az Esélyek Háza weblapját, mert úgy látom jó célt szolgálnak, és próbálják az emberekkel megismertetni a fogyatékkal élők világát.
„A park érdekessége, hogy valamennyi fogyatékossági ággal kapcsolatban felvonultat izgalmas játékokat: a kerekesszékes akadálypályánál mozgássérült animátorok avatnak be a különböző nehézségek legyőzésére alkalmas trükkökbe; a siketek jelnyelvével és a vele összefüggő logikai- és memória játékokkal hallássérült kollégáink ismertetik meg a gyermekeket. Látássérült animátoraink vezetésével a látogatók tapintási és szaglási érzékeiket tehetik próbára; Csodaváros boltjában és postájában pedig értelmi fogyatékos munkatársaink segítenek abban, hogy megfejtsük a képzeletbeli város intézményeinek szabályait.
Az Ability Park a fogyatékos emberek élethelyzeteit szórakoztató és játékos formában bemutató interaktív élménypark. Célunk, hogy a látás-,hallás- és mozgássérült, autista és értelmi fogyatékos animátorok által bemutatott játékokkal segítsük a fogyatékos személyek beilleszkedését és elfogadását, mindenekelőtt pedig tartalmas és örömteli élményt nyújtsunk mindenkinek, aki játszani szeretne, vagy próbára akarja tenni képességeit! Várunk szeretettel Mindenkit a hét majdnem mindennapján!” (Ability Park)  

„Az Esélyek Házai felállításáról szóló program célja a hátrányos megkülönböztetés valamennyi formája elleni fellépés, valamint az előítéletek csökkentése érdekében a térségben működő szervezetekkel, intézményekkel együttműködés kialakítása volt.
Ezen kívül az információhoz, szolgáltatásokhoz való hozzáférés esélyeinek javítása, a szolgáltatási hiátusok, párhuzamosságok feltárása, valamint a kirekesztett, tartósan hátrányos helyzetű csoportok társadalmi befogadását elősegítő integrációs programok generálása, a megvalósításukban való közreműködés is az esélyházak feladatai közé tartozott.” (Esélyek Háza)

Ez pedig az ajkai Molnár Gábor Műhely Alapítvány Fogyatékkal élők nappali gondozóintézetének diákjaiból alakult zenekar honlapja. Érdemes belehallgatni a zenéjükben.  A honlapot itt találjátok. 


HANGADÓK, fellépés, 2011-05-24-27. - Ljubljana


Egy érdekes cikk a témában megtekinthető itt: Will the digital age be accessible?


No Arms No Legs No Worries




25 megjegyzés:

  1. Kedves Melinda! Már nem is merem írni, hogy tetszett, mert ez a kijelentésem lassan közhellyé válik. Nyilván azért tetszett, mert úgy gondolkodik a gyerekekről, mint én. Sajnos a közoktatásban egyelőre még valóban nincsenek meg (megfelelően) az infrastrukturális feltételek (sem). Ellenben "lepapírozva" minden nagyon jól levan. Ahhoz nagyon értünk. :-)

    VálaszTörlés
  2. Kedves Marianna!

    Először is köszönöm!

    Másodszor pedig azért köszönöm a válaszát, mert Ön "insiderként", belülről jobban látja ezt a problémát, mint én, aki csak alkalmanként látogat el egy közoktatási intézménybe- így mindig örömmel olvasom az Ön véleményét, meglátásait és blogját.
    Sajnos a papíron lévő tartalom, és valódi tartalom (tett, cselekvés, megvalósulás) között (ahogy az általában lenni szokott) ég és föld a különbség. :-(

    VálaszTörlés
  3. Kedves Melinda! Megint sokminden megragadott a blogodban, így jöjjenek a komment hegyek. :) Milyen furcsa, hogy a digitális szakadék kérdésénél egyikünkben fel sem merült ez az oldal. Talán tükrözi azt a képet, amennyire a társadalom foglalkozik az ilyen okokból hátrányos helyzetbe kerülő személyekkel.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Tünde!

      Igen bennem is felvetődött a gondolat, hogy miért feledkezett meg mindenki (sajnos én is) a fogyatékosság kérdéséről. Bár követve a heti téma alakulását, lehet, hogy akkor nem lett volna erre megfelelő idő, mert áthelyeződött volna a hangsúly erre a témára.
      Továbbá Peti blogja kapcsán észrevételeztem, hogy a fogyatékosság témája a médiában is háttérbe szorul.
      Vajon nem merünk, vagy nem akarunk erről beszélni? :-(

      Törlés
    2. Szerintem mindkettő. Valahogy tabu témává vált. Én sem nagyon szívesen kezdtem bele, amikor a hét elején az első blogot meg kellett írni. Viszont nekünk, mint andragógusoknak nagyon fontos lenne erről is tudnunk, beszélnünk, mert oktatás tekintetében rajtunk is fog múlni, hogy mi lesz a fogyatékkal élők sorsa kikerülve az iskolából.

      Törlés
  4. "Bárki számára belátható, hogy a fogyatékosok csoportja nem egy homogén csoport." Köszönöm szépen! A baj csak az, hogy még itt a csoportunkban is a legtöbb beszélgetést elnézve azt veszem észre, hogy egy tömegnek tekintik őket, és nem pedig embereknek.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én úgy látom, hogy ugyanarról van szó, mint eddig: általánosítunk, sémákat húzunk a dolgokra, emberekre. Próbálunk egy kalap alá venni mindenkit, mert úgy könnyebb kezelni az embereket.
      Valahogy ennél a témánál a differenciálás nem működik. De csak találgatni tudok ennek az okaira: tájékozatlanság; megszoktuk az általánosítást; vagy talán ha általánosítunk, akkor nem kell magunkának érezni a problémát?

      Törlés
    2. Talán a fent említett tabu miatt általánosítunk. De ez nagyjából ugyan olyan, mint amikor az andragógia MA levelezősökről beszélünk. Bizonyos értelemben lehet minket közösen említeni, de azt már közel sem állíthatjuk, hogy mi a jó nekünk. Mert mindenkinek más. Pedig mi csak alig 20-an vagyunk.

      Törlés
    3. Egyébként érdekes ez a tabu dolog. Anno BA-n beszéltünk róla, hogy az, hogy kinek mi tabu, nagyban függ a szociális háttértől. Magyarán, hogy otthon, illetve az oktatás során milyen kérdések kerültek szóba, mennyire mondhatták el véleményüket a diákok, mennyire tudták ezt megbeszélni, vagy mennyire van a témában tapasztalatuk.

      Törlés
  5. "erre nemcsak szakmailag, hanem lelkileg is fel van készülve?" Szeintem lelkileg nem lehet felkészíteni őket. Lehet találkoztatni ilyen esetekkel, és el lehet a tudás oldalát mondani a jövő tanárainak, de a lelki részével mindenkinek magának kell megbírkóznia.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én egy gyakorlatias felkészítés során el tudnám képzelni, hogy a tanár hallgatókat "szembesítsék" ilyen helyzettel. Megmutathatnák nekik (óralátogatások, oktatói gyakorlat során),hogy milyen egy ilyen közösségben oktatni (lehetőleg a fogyatékosság minden csoportját lefedve), hogy folyik a munka, mire érdemes figyelni stb... Így nem egy ismeretlen (csak elméletben elsajátított ténnyel) találkoznának majd, hanem legalább egy kis fogalmuk lenne a szituációról.

      Törlés
    2. Nekem valami olyasmi rémlik, hogy valami hasonló elég lelkileg megterhelő témában indult szabadon választható kurzus itt, az ELTE-n. Kíváncsi lennék, hogy arról mik az adatok. Hányan jelentkeztek? Hányan végezték el? Hányan hasznosítják? stb...

      Törlés
    3. Nekem ez elkerülte a figyelmem. De valóban érdekes lenne megtudni, hogy egy mentális erőt igénylő téma/kurzus feldolgozása után mennyien maradnak a kezdő csoportból. Ha tippelnem kellene még rosszabb lenne az arány, mint a konnektivista kurzusunk esetében. :-(

      Törlés
  6. "a fogyatékkal élő személy valódi közösségben tanulhat, nem kell a szociális percepcióktól elszigetelve magántanulóként élnie," Talán ez váltja ki a legtöbb beszélgetést most a csoportban, és nem látom, hogy nagyon jó felé haladna az irány. Azzal teljesen egyet értek, hogy a normál életben kell tanulniuk, mert helyt állniuk is ott kell majd. De egy bizonyos fok után erre már képtelenek, és ekkor szükség lehet a saját közösségen belüli életre.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, olvasva a heti blogokat, kommenteket valóban érdekes irányba halad a téma. Viszont azt sajnálom, hogy például a te bejegyzésed csak azután olvastam el, miután a sajátomat posztoltam, mert nagyon tetszettek az integrációval kapcsolatos meglátásaid. Arra jutottam, hogy át kell értékelnem az én túlzottan optimista hozzáállásom.

      Törlés
    2. Az optimizmus szerintem sosem baj. Legalább is szerintem mindig mindenhez a pozitív, előítéletek nélküli hozzállás a legjobb és a legcélravezetőbb. Ezt kell nekünk is mindig szem előtt tatranunk, amikor emberekkel találkozunk, emberekkel foglalkozunk.

      Törlés
  7. "az iskolák infrastrukturális felkészültsége milyen fokon van" Éppen most hallottam, hogy egy tolókocsis nagymama egyedül neveli a kisgyermeket, és nem tud bejutni a babakocsival a bölcsődébe. Egyikbe sem a környéken. Mert a lépcsőkön megoldották a bejutását, de a küszöbökre például már senki nem gondolt. Hát ennyit a felkészültségről, és a nagy segítségekről.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, sajnos (néha) csak elviekben működik jól az akadálymentesítés, de a gyakorlatban vagy egyáltalán nincs megoldva, vagy deficites. Hasonló történeteket, problémákat én is ismerek, elég gyakoriak (és általában a forráshiányra panaszkodnak az érintettek). :-(

      Törlés
    2. Ebbe sajnos egyáltalán nem látok bele, és nem is feltétlenül a témához tartozik, de ha a forrásokról tudnál valamit mondani, akkor azt köszönöm. Egyébként itt megint az jutott eszembe, hogy mennyire kedves dolog, hogy ezek a dolgok megfizethetetlenek, mikor ezeknek nem szabadna, csak jelképes összeget képviselniük. Ki az, aki megfizeti? A rászoruló hátrányos helyzetű ember?

      Törlés
    3. A forráshiány alatt azt értem, hogy az akadálymentesítést, átalakítást, felújítást általában a pénzhiányra hivatkozva szokták elutasítani. Vagy elhatározzák, hogy elvégzik, de húzzák-halasztják a dolgot csak.
      Valóban fájó pont a segédeszközök, használati cikkek stb. ára, pedig pont erre lenne szükségük. De a horribilis összegek eléggé megterhelőek (ahogy írod is,) a rászorulóknak, főként ha fogyatékkal élő is él a családban. :-(

      Törlés
  8. Én ajánlanám még a láthatatlan kiállítást is. Egy dolgot azonban ezek a helyek sosem fognak visszaadni. Az életérzést. Ha az ember bemegy, eltölt ilyen helyen egy napot, akkor nem ms, mint szórakozás. Kijön, és éli tovább az életét. De aki valamilyen fogatékossággal rendelkezik, az sosem tud "kijönni" Ebbe pedig szinte senki nem gondol bele.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, az így van. De ha valaki ezt már hajlandó meglátogatni (tegyük fel önkéntes alapon megy oda), akkor feltételezem, hogy érdekli, meg akarja ismerni ezt a "világot". Szerintem ha önként megy, talán kíváncsi, és lehet, hogy nem vesz teljes fordulatot a véleménye, de empatikusabb lesz némiképp. És legközelebb mikor egy fogyatékos személlyel találkozik, eszébe jutnak a kiállításon szerzett élmények.

      Persze ha muszájból megy valaki, akkor a fenti mondatom érvényét veszi.

      Törlés
    2. Én erre csak azt tudom mondani, hogy mikor a láthatalan kiállításon voltunk, akkor a végén a vezető sráccal puszival váltunk el, és még egy sütire is meghívott. :) A szörnyű az, hogy bent teljesen jól éreztem magamat, mert tudtam, hogy csak egy játék, és utána beülök a kocsiba, és megyek tovább. Te voltál már valamelyik helyszínen? Mik voltak az érzéseid?

      Törlés
    3. Nem, én nem voltam még ezeken a helyszíneken. (Bár a heti témában érintett vagyok- többszörösen is-, így tapasztalatból beszéltem/beszélek.)
      Viszont érdekelnének a kiállítások, szívesen részt vennék a programjaikon, csak a Pesten való tartózkodásaim általában kimerülnek az egész napos egyetemi létben, de egyszer mindenképp beillesztem a napirendembe.

      Törlés
    4. Kedves Melinda, a Láthatatlan kiállítást én is nagyon ajánlanám, illetve köszönöm az Ability parkot, ott még nem voltam, de ki fogom próbálni. A Láthatatlan kiállítás számomra azért volt nagy élmény, mert rájöttem, hogy a látás kell a térérzékeléshez is, így aki nem lát, az nem csak a formákat, színeket, fényeket nem látja, hanem azt sem tudja, hogy pl. mekkora helyiségben van, milyen távol vagy közel van valami. A másik, ami nagy tapasztalat, hogy ott én szorultam segítségre és ezt profin meg is tették a vezetőink. Talán nekünk is így kellene segíteni...

      Törlés