Nyílt
oktatási formák a felnőttképzésben. Felnőttképzési jó gyakorlatok online és
virtuális környezetben.
Kísérlet- kutatás |
Lassan
megszokom a kutatásra használt ’fehér egér’ szerepet, ami az elmúlt félévben
rám ragadt. A Second Life-ban ez már egy természetes velejáró, utolsó évesként
pedig a szakdolgozati kérdőívek kitöltése miatt sem jelent már problémát. Az
Információtudomány és média a 21. század elején elnevezésű kurzus indulásakor is
kitöltöttem egy kérdőívet, mely a fenti, konkrét egyetemi konnektivista
tárgyunkkal állt összefüggésben, habár már sem a konkrét kérdésekre, sem a válaszaimra
nem emlékszem. Ennek a kutatásnak ez
eredményeiről szólt a heti előadás, mely reflexiója olvasható ezen posztomban.
Őszintén
szólva a téma láttán részletekig menő ismertetésre, elemzésre, kivesézésre
számítottam, de helyette csak egy „témakörönként” értékelő előadást kaptam (ami
nem rossz, de érdekeltek volna az egyes válaszok eredményei, az ebből levonható
következtetések, összefüggések stb.). Nem is foglalkoznék tovább a
hiányérzetemmel, lássuk inkább a konkrétumokat…
A
következő mondat hangzott el: A KONNEKT csoport „Lehetőség a hallgatók számára,
hogy saját maguk oszthassák be a tanulásra szánt idejüket, és
megismerkedhessenek eddig nem használt IKT eszközökkel.” Valóban, egyet értek a
mondattal, de kikívánkozik egy ’de’. Egyetértek, a saját időmenedzsmentünk
felértékelődik/felértékelődött a kurzus teljesítése során, de ez nem csak a
jelen csoportra igaz. Megannyi példát lehetne hozni az élet bármely
területéről, ahol én magam osztom be a tanulásra fordított időmet (meg úgy
általában AZ indőmet). Ez szerintem nem csak a KONNEKT csoport (és nem csak a
konnektivizmus) sajátossága. Az eddig nem ismert IKT eszközök használatához is
ambivalensen fordulok. Érdeklődésemből fakadóan eddig is szívesen próbáltam ki
új „kütyüket”, alkalmazásokat, szóval nálam ez a tagmondat sem igaz. De tény és
való, hogy például a Twittert már ismertem korábbról, megnéztem, kipróbáltam
egy ismerősöm által, de nekem akkor nem nyerte el a tetszésemet, így a
regisztráció is elmaradt. Most viszont a megismert eszközök között az egyik
kedvencem lett…
A
fenti mondat után, rögtön egy másik megállapítás következett: A hallgatóknak a
kurzus által adott a „Magasabb szintű önismeret lehetősége: mik a korlátaim,
mire vagyok képes, feladom-e, ha valami nem megy, képes vagyok-e
önszabályozásra.” Ezzel már teljes mértékben egyet tudok érteni. Mivel eddig
ismeretlen magasságokba szárnyalt a kurzus követelménye, a kezdetek kezdetén
voltak kételyeim a teljesíthetőség terén, de főként kíváncsiságból csatlakoztam
mégis. A korlátok felismerése, és a ’folytassam vagy feladjam?’ gondolatok
kétszer futottak át az agyamon az elmúlt hónapokban. Először a tavaszi szünet
után, mivel a két hét kevésbé intenzív munka elkényelmesített, kizökkentett az
addigi ritmusból, és elbizonytalanodtam kicsit. A másik megingás nemrég volt, a
négy napos ünnep után, szintén a fenti ok miatt. De azt vettem észre magamon- a
hátunk mögött lévő 8 hét alatt-, hogy ha már benne vagyok, nap, mint nap órákat
foglalkozok vele, csinálom a feladatokat (néha az alvás rovására), akkor már
nem tűnik irreálisnak a teljesíthetőség. Néha könnyebben jön az ihlet egy-egy
bejegyzésnél, néha nehézkesebben, de megoldhatónak vélem. Így a végéhez
közeledve pedig egyre pozitívabban tekintek vissza (és nem a megszépítő
messzeség miatt J ) a kurzusra, a feladatokra.
Időtényező |
Az
időtényező itt is hangsúlyos
kérdésként jelent meg. A kutatás alapján ez a legkritikusabb pont a
lemorzsolódás terén. Aki „kiesett” a kurzusból, vagy meg sem próbálta, ezt
jelölte meg, mint legfélelmetesebb „mumus”: nincs napi több órája arra, hogy
érdemben tag lehessen a csoportban, megírja a blogot, kommenteljen, használja
az eszközöket. Valóban soknak tűnik (elsőre meg főleg), de azt hiszem a csoportban
maradt aktív tagok az idő, mint akadályozó tényező szerepét megcáfolták. Persze
vannak egyéni élethelyzetek- munkahely, több helyen/ szakon való egyidejű
tanulás, család stb, amik valóban nem kompatibilisek a konnektivista
kurzusunkkal-ezt mindenképp el kell ismerni.
Az
internethasználat átlagos ideje a
válaszadók szerint napi 1-5 óra. Ezt én is reálisnak tartom, mivel néha több
idő kell, mert lemaradásban vagyok, jó irányba haladnak a kommentek és éppen
egy eszmefuttatás közepén vagyunk, amelyből nem akarok „kiszállni”, vagy csak
elkalandozok a szakirodalmak, cikkek, tweet-ek között. Néha pedig, ha a csoport
aktivitás is kicsit csökken, elég pár komment, vagy tweet. A Facebook-ot
jelölték be a legnépszerűbb portálnak-kell ezt magyarázni? (Szinte azzal
kelünk, azzal fekszünk, hiszen ott van az „élet”.)
Elhangzott,
hogy a kurzus résztvevői között a Badoo-t
senki sem ismeri. Igaz. Én sem.
Teljesíthetőség |
A teljesíthetőség
kérdése egy érdekes terület. A kitöltők 68%-a úgy vélte, hogy a konnektivista
kurzusunk sokkal nehezebb, mint egy másik kurzus. Igaz ez is. Nem szeretném
leminősíteni egyik kurzusunkat sem, de ez messzemenőkig egy más dimenzió. Sőt,
az, hogy nehezebb, szerintem csak az érem egyik oldala, mert más is. Más, mert
ritka az olyan tantárgy, akol ennyi szabadságot kap egy hallgató. Általában a
kurzus kezdetén megtudjuk miről lesz szó, majd a követelmények szerint: vizsga,
beadandó vagy prezentáció lesz a vége. Az, hogy menet közben tanul-e a hallgató
(mit és milyen mélységben), csak az esetek elenyésző számában fordul elő. Erre
itt állunk egy olyan kurzussal szemben, ahol folyamatosan kell teljesíteni,
ahol nyilvánosak az irományaink (így hozzáférünk egymás „gondolataihoz”), ahol
véleményt formálhatunk, ahol azt írjuk le, ami minket az adott témán belül
érdekel… közben a mi kognitív térképünk építkezik, s közösen a csoporttagokkal
is munkálkodunk egy közös produktumon. Azért ez merőben más, joggal merülhet fel,
hogy lehet-e ezt teljesíteni. (Habár megjegyezném, hogy szeretem a kihívásokat,
így számomra érdekes volt ez a megváltozott szituáció, és, hogy mit lehet
belőle kihozni).
Láthattuk,
hogy a kérdőív eredményei között szerepel a fogalomtérkép ellenesség. Nem igazán értem ezt, mivel az egyik
legegyszerűbb feladatnak tűnik számomra. De elismerem, hogy vizuális típus
vagyok, és lehet, hogy nekem emiatt nem ellenszenves a Mindmeister használata.
A
kutatás a már fent is megemlített lemorzsolódás
okainak az időtényezőt, illetve a motiváció elvesztését jelölte meg,
melyekben látom a realitást én is. Motiváció (külső és/vagy belső) és szabadidő
nélkül valóban a lehetetlenség határát súrolja (vagy át is lépi) a
teljesíthetőség.
Az
elvárások a megkérdezettek szerint
nagymértékűek. Igen, ezt tudtuk, láttuk, tapasztaltuk/tapasztaljuk. De, mint a
teljesíthetőségnél leírtam, számomra nehéz ezt összehasonlítani a többi kurzusunkkal,
mivel teljesen más a követelmény és tanulási mód(szer). Nyilvánvaló, hogy az
elvárásoknak is igazodni kell ehhez. Elhangzott, hogy az elvárásoknak való
megfelelés küzdelmes volt, de mostanra már rutin szereztünk. Számomra ez megint
csak egy féligazság. Valóban lett tapasztalunk az időmenedzsment, a teljesítés,
az eszközök használata terén. De minden bejegyzés más, újat kell alkotni, más
szemszögből nézelődni, amire a rutin nem nyújt megoldást, ide például nyitottság,
kreativitás és tájékozódás kell. Másrészt néha a fáradság felülkerekedik a „rutinon”
(lásd feljebb a szünetek utáni elbizonytalanodást).
Végezetül
elhangzottak további érdekességek a kurzussal, csoporttal kapcsolatban,
melyeket megosztott velünk az előadó.
Az
a bizonyos adatösszesítő táblázat is
helyet kapott az előadásban, nevezetesen, hogy fontos tényező a résztvevők
életében. Igen, én magam is sokszor megnyitom és keresem az ’ok’ (vagyis
teljesített) jelet. De csak biztonságérzetből, nem a kommentek, blog, tweet-ek
számosságának meglétét illetően. Megnézem, hogy elkönyvelték-e a hetemet,
rendben megvannak a részfeladataim, s ez egyfajta megnyugtatás is nekem.
Megfigyelők
hada. Mivel a Facebook csoportunk nyílt csoporttá változott időközben, vannak
külső szemlélőink, illetve az üzenőfalunk is hirdeti aktív tevékenységünket.
Többen is nyomon követik a csoportban való ténykedésem, s néha, egy-egy általuk
is érdekesebb témánál jelzik, hogy szívesen hozzászólnának, de sajnos nem
tudnak a csoport jellegéből adódóan. Valóban, nekem is hiányoznak a külső
kommentek, az új nézőpontok, vélemények miatt, illetve, hogy egy más
szakterületről érkező, hogyan látja/látná a heti témát.
Az
utólagos pótlási lehetőség kérdése egy érdekes momentum. Egyrészt a
konnektivista kurzus nem támogatja a lemaradást, utólagos felzárkózást, hiszen
pont az első bejegyzés impulzív gondolatai „avulnak” el. De a csoportban
előfordulnak „késve érkezett” bejegyzések. Személy szerint én ezeket is
szívesen elolvasom, mert érdekel, hogy azóta változott-e a véleményem a témáról, vannak-e új források,
ötletek, gondolatok, mennyiben kapcsolódik a korábbi témákhoz, utal-e rájuk (vagy
előre).
Kedves Melinda! Most azért tetszik a blog,mert rendszerező és érzelemmentes. Tudom, hogy nem tudományos amit írok,de nekem ezek nagyon fontos dolgok. Az önismereti rész volt nekem a legkérdésesebb az előadásban. Mert, ha valaki lemorzsolódott a kurzusból, arról elég sokszor ki lett jelentve, hogy feladta. De mi van akkor, ha csak már eleve jó volt az önismerete, és rájött, hogy ez nem neki való? Vagy, aki bennmaradt és jó az önismerete, és azt érzi, hogy sok kérdésben nem kompetens, de mégis kényszeresen írnia kell, annak hová fejlődik ez a készsége? (Mármint az önismerete) Tudom, hogy mostanában úgy írok,mintha valamilyen pszichológiai témájú kurzuson lennénk, de hiszen ennek a módszernek a "népszerűsítője" maga is pszichológus. (Mármint Kulcsár Zsolt.)
VálaszTörlésKedves Marianna!
VálaszTörlésIgen, próbáltam nem elmenni a túl szubjektív kijelentések irányába, mert talán veszélyeztetné a hitelességet.
Nagyon jó kérdéseket tett fel, valóban kicsit pszichológiai jelleget öltenek, de egy érdekes kutatás születhetne például ezekből.
Nekem eddig nem is fordult meg a fejemben, hogy valaki azért nem csatlakozott, mert kellő mértékű önismerettel rendelkezik-pedig valóban egy lehetséges ok lehet ez is.
Annak aki bennmaradt, de nem érzi magát kompetensnek, hova fejlődik az önismerete? Szerintem ha már bennmaradt, akkor elég sok kitartás, motiváció, kíváncsiság, tudásszomj van benne, és lehet, hogy át kell formálni az önismeretéről alkotott nézeteit. Hiszen a csoportba van, hétről-hétre készül, tanul- tehát szerintem alábecsülte önmagát.