Viharos
hét áll mögöttünk: beköszöntött a kellemes nyári meleg után a hidegfront, és hatalmas
széllel söpört végig. De nem csak offline, hanem online viharral is
találkoztunk. A témahét igazán elgondolkoztató volt, és intenzív párbeszéd
alakult ki a csoporttagok között, érvek (???) jöttek pro és kontra. Így a 10.
hétre indult be az „élet” a csoport felületén.
Én
mégis ambivalensen fordulok ehhez a héthez. Örültem a témaválasztásnak, mert
kiemelt társadalmi jelentőséggel bír, kell róla beszélni. De ellenben tudat
alatt sejtettem, hogy nem lesz ez egy könnyed kommentelés- sorozat. Sejtettem,
mert nagyjából ismerem a társadalom hozzáállását a témához. Sikerült is
elkanyarodtunk az IKT-től a fogyatékossággal élők ügyéig- és most mindenki szíves engedelmével én is követném ezt az utat.
Mint
azt már egy kommentben leírtam az emberek háromféle magatartást tanúsíthatnak,
ha egy fogyatékkal élő személlyel találkoznak- legalábbis ez a tapasztalatom.
(1)
Tulajdonképpen semmibe veszik, elfordítják a tekintetüket (vagy előbb jól
megbámulják), és nem is törődnek többet vele. (Amit nem látok az nincs is?...No
komment!)
(2)
Egy problémaként azonosítják a fogyatékkal élő személyt, aki csak gondot,
fáradságot, többletmunkát fog számukra jelenteni (azt meg nem szeretik az
emberek… No komment!)
(3)
Ők szerintem azok, akik az embert látják meg. Nem azt nézik, hogy az illető
látássérült, autista, vagy épp kommunikációs zavart mutató személy vagy
bármilyen más fogyatékossággal bír, nem a betegséget, a testi és szellemi
tüneteket keresik. Hanem humánusan, segítőkészen fordulnak az ember felé.
Empatikusan és szeretettel bánnak vele. Nem (csak) azért mert fogyatékkal él,
hanem mert ugyanolyan embertársuk, mint bárki más. Sajnos úgy tapasztalom, hogy
ebből az utolsó csoportból van a legkevesebb ember. Olyan ez, mint a kihalóban lévő
állatfajok. Meg kellene menteni ezt a „fajt”, átültetni hozzáállásukat a többi
emberbe, a gyermekekbe.
Igen,
fontos lenne a gyermekekkel is megismertetni, hogy vannak fogyatékkal élő
társaink, akik egyenjogúak velünk. Az hiszem erre csoporttársaim több kiváló
példát is említettek. Mivel ez egy összegző blog kell, hogy legyen álljon itt
pár példa tőlük.
Fogyatékossági csoportok |
A
fogyatékkal élő gyermekek estében beszéltünk róla, hogy mi fontosabb a speciális-
szakmai tudás vagy az elfogadó, támogató attitűd. Azt hiszem erre nincs jó
megoldás, mindkettő szükséges, de a tudás pótolható, az attitűd kialakítása már
keményebb dió. Timi blogjában kaptunk erre a kérdésre egy lehetséges választ.
„…amikor még tanítottam, volt egy vak kislány az egyik osztályban.
Én pár hétig tanítottam csak, amikor helyettesítenem kellett náluk, de sokat
beszélgettem vele. Meglepődött, amikor próbáltam bevonni az óra menetébe, mert
általában békén szokták hagyni. Elmesélte, hogy párszor próbálkozott
„jegyzetelni” egy gép segítségével, de rászóltak a tanárok, hogy túl hangos és
zavarja őket. Miben? A hagyományos, én beszélek, te csöndben maradsz szerepben?
Ez számomra akkor sem lenne elfogadható, ha nincs az osztályban fogyatékos
tanuló. Nekem nem volt speciális tudásom, hogy hogyan lehetne őt tényleg
hatékonyan oktatni, de pozitívan álltam a dologhoz és próbálkoztam. Így, hogy
én is nyitottam felé, ő is bátrabban mert megszólalni idegen nyelven. Számomra
a legnagyobb elismerés tőle az volt, amikor egyszer megkért, hogy had nézhessen
meg. Kiderült, hogy csak az arcomat szerette volna megfogni, hogy el tudja
képzelni milyen is lehetek. Természetesen megengedtem.”
Igen,
azt hiszem ez egy jó példa arra, hogy ha nem is birtokol az ember megfelelő
tudást az ilyen helyzetekben, empátiával, barátságos, tenni akaró attitűddel
áthidalható a szakmai hiányosság. De a szomorú a történetben, hogy ezek szerint
a kislány korábban nem vehetett részt aktívan a tanulási folyamatban, gondolom
a pedagógus hozzáállásából fakadóan (a tanári szerepet már az előző
bejegyzésemben taglaltam).
A
másik blog Marianna blogja, aki pedagógusként testközelből érzékeli mindazt, amiről én (mi) csak külsősként
szerzünk információkat.
„Mindig olyan
osztályaim voltak, ahol több tanulásban akadályozott gyerkőc volt. Ha év közben
érkezett ilyen gyerek, akkor őt is hozzám hozták. Volt olyan év, amikor 12
BTM-es (papírral is rendelkező) színesítette az osztályközösséget. Volt török
anyanyelvű, kissé magatartászavaros, magyarul alig beszélő kisfiú, akit a török
magyar szótárból is tanítottam összeolvasni, mert magyarul sehogy se ment neki
az összeolvasás. Voltak komoly diszlexiások. Mindegyikük nevére (még)
emlékszem. Nagyon sokan (20 évesen) is tartják velem a kapcsolatot. (A
leghálásabbak egyébként ezeknek a gyerekeknek a szülei.)”
Már többször
írtam, hogy példaértékű, amit Marianna csinál, és ahogy a pedagógusi munkához (hivatáshoz,
életpályához) áll. (Kicsit patetikusan hangzik, de örülök, hogy olvashattam
hétről-hétre az írásait, és remélem nem fejezi be a blogolást a kurzus
végeztével. J
)
Az
előző bejegyzésemben már írtam, hogy az integráció híve vagyok (illetve szintén
Marianna fent említett blogjából tudtam meg, hogy ilyen esetben szerencsésebb
az inklúzió fogalmát használni). Még mindig tartom magam ehhez, tehát, hogy fogyatékkal élő és egészséges
gyerekeknek is joguk van ott és azt tanulni, amit akarnak. Nem kell őket
szegregálni, sokat tanulhatnak egymástól, az elfogadásról, a
segítségnyújtásról. Viszont Tünde blogjának köszönhetően átértékeltem pár dolgot.
Rengeteg elemet át kell gondolni az integráció, inklúzió előtt, mert nem olyan
egyértelmű a kérdés. A heterogén csoportban való tanulás megvalósítása:
- „Függ attól, hogy mekkora fokú a fogyatékosság
- Függ attól, hogy milyen típusú a fogyatékosság
- Függ attól, hogy a külső körülmények mennyire felelnek meg az integrálásnak (pénz, távolság, stb.)
- Függ attól, hogy tudom-e biztosítani számára a megfelelő eszközöket
- Függ attól, hogy a közösség, akik közé járna, hogyan fogadják
- Függ attól, hogy milyen elhivatottságú pedagógusokkal találkozik
- Függ attól, hogy milyen a személyisége az integrálni kívánt tanulónak
- Függ attól, hogy ő maga mit szeretne”
Így
tényleg vannak helyzetek, mikor az integráció, inklúzió nem lesz életképes (ha
nagyon speciális a fogyatékosság, ha nincs ennek kielégítésére a közelben fekvő
megfelelő intézmény, ha a fogyatékkal élő nem szeretné stb.).
Azt
hiszem, hogy a két blogomból illetve a kommentjeimből kiderült, hogy számomra
nem ismeretlen a fogyatékkal élők világa (és néha emberfeletti küzdelmük a
társadalmi kirekesztés ellen). Több fogyatékkal élő személyt ismerek
személyesen is, illetve közvetetten is. Talán emiatt is álltam értetlenül a
kommentek láttán (majdnem két napig nem voltam internet közelében és hétvégére
hazaérkezve kisebb sokk volt olvasni a kimaradt „epizódokat”). Érdekes irányt
kezdett venni a beszélgetés, és nem nagyon kívántam részt venni egy ilyen
vitában, így a legtöbb kommentet a blogokban hagytam inkább.
Nyilván, aki nem ismeri ezeket az embereket, csak valamiféle
elképzelése lehet róluk. Pedig egytől-egyig kivételes személyiséggel
rendelkeznek. Rendkívüli lelki erejük van, tehetségesek az élet különböző
területén, csodálatos karizmával bírnak, és hihetetlen túlélési ösztönük van a
napi harcok megvívásában. Én felnézek rájuk, és büszke vagyok, hogy ismerhetem
őket, tanulhatok tőlük.
Jelnyelv |
Őszintén
szólva a kurzus elején elterveztem, hogy a blog és a kommentek hangvételét
próbálom könnyedebbre venni, szemléletemhez illő pozitív irányba terelni a
témák feldolgozását, de ez az irány ezzel a héttel megbukott.
De
hogy még se árválkodjon itt ez a pesszimista (számomra kissé fájó) bejegyzés,
egy kis félév-értékelés álljon itt zárás gyanánt(reményeim szerint ez a végszó
csak a kurzusnak szól, és nem a blog életének).
A heti történések ennek
ellenére a kurzust pozitívnak értékelem. Rengeteget tanulhattam itt, mind
szakmailag, mind emberileg. Örülök, hogy néhány embert sikerült személyesen is
megismerni (nem csak online és virtuális térben), és már a további
kapcsolattartási lehetőségeken jár az agyunk. Mesterképzésben részt vevő
csoporttársaimmal eddig is kivételesnek mondható közösséget alkottunk, de ez a
tíz hét „dobott rá” még egy lapáttal a napi szintű kapcsolattartások, üzenetek,
közös sztorizások alkalmával.
Összegezve,
visszagondolva: újrakezdeném a kurzust…bár egy kis pihenő után. J
Kedves Melinda!
VálaszTörlésNagyon jól összefoglaltad az eddigi történéseket és nekem is leginkább Timi és Marianna blogja maradt meg az emlékezetemben.
A második blogom felépítését valahogy én is így képzeltem: a végére tennék én is egy kis köszönetnyilvánítást! Remélem, olvasom még a blogjaidat a jövőben!
Kedves Bálint!
VálaszTörlésKöszönöm! Ezek szerint ugyanazokat a csomópontokat emeltük ki a héten. :-)
Várom az új bejegyzésed, és remélem te is folytatod a blogolást! :-)
Kedves Melinda! Köszönöm, hogy lehetőségem volt olvasni bejegyzéseit! A dicsérő szavakért külön hálás vagyok!
VálaszTörlésKedves Melinda, meglepődtem, amikor a blogomból idéztél, de köszönöm nagyon jólesett. Az emberek 3féle magatartást tanúsítanak a fogyatékos emberek felé. Sajnos ez tényleg így van. és ameddig a gyerekek is az elutasító magatartást látják a szüleiktől, addig ők is így fognak viszonyulni. Sajnos. Jó volt mindig olvasni a bejegyzéseidet, jól összefoglaltad a hét eseményeit és jól kiegészítetted új ismeretekkel is. Remélem még olvashatlak :)
VálaszTörlés