A hálózatelmélet
oktatási alkalmazása: Konnektivizmus
„Az
oktatási környezet megteremtésének hátterében három nagy tanuláselmélet húzódik
meg: a behaviorizmus, a kognitivizmus és konstruktivizmus. Mindhárom
elmélet azonban akkor alakult ki, amikor a tanulásba még nem szólt be a
technológia. De az elmúlt húsz évben a technológia átszervezte hogyan
élünk, hogyan kommunikálunk, és hogyan tanulunk.” (George Siemens:
Connectivism: A Learning Theory for the Digital Age; saját fordítás)
Siemens: Connectivism |
A tanulók körülbelül 40 évvel ezelőtt
elvégezték a szükséges iskolákat majd állást szereztek, melyben általában egy
életen át tevékenykedhettek. Ekkor az információ fejlődése, áramlása lassú volt,
a tudást években mérték. Napjainkban ezek az elvek alaposan megváltoztak, a
tudás exponenciálisan növekszik. Az élet több területén is a tudás években, sőt
csak hónapokban mérhető már. Gonzalez (2004) írja le a kihívásokat, melyeket a
tudás gyors változása állít elénk:
Az egyik legmeggyőzőbb tényező a tudás
felezési idejének csökkenése. A tudás
felezési ideje az idő, amikor a megszerzett tudás elavulttá válik. A mai
tudásunk fele 10 évvel ezelőtt ismeretlen volt. A világ teljes mai tudása
megduplázódott az elmúlt 10 évben, és 18 havonta pedig újra megduplázódik. (American Society of Training and
Documentation - ASTD).
Hogy
felvegyék a harcot a tudás felezési idejének csökkenésével, új módszereket, új
utakat kellett találni. (forrás:; George
Siemens: Connectivism:
Connectivism: A Learning Theory for the Digital Age)
És valahol itt fogalmazódhatott meg
George Siemens-nél a konnektivizmus…
De
mi is a konnektivizmus?
A konnektivizmus a felfedezés elveinek integrációja
a káosz, a hálózat, az összetettség, valamint az
önszerveződés elméletek által.
A tanulás egy olyan folyamat, amely a
hagyományos oktatási környezet nélkül történik- nem kizárólagosan az egyén
ellenőrzése alatt. A tanulás (vagyis a cselekvő tudás) a tanulón kívül lehet
(pl. egy szervezeten, vagy adatbázison belül), középpontjába a speciális
kapcsolódási pontokat helyezi, és a kapcsolatok teszik lehetővé, hogy sokkal
többet tanuljon, mint az a jelenlegi állapotában lehetséges. (saját fordítás; (forrás:
George Siemens: Connectivism: A Learning Theory for the Digital Age http://www.itdl.org/journal/jan_05/article01.htm))
Más megfogalmazásban:
„A
konnektivizmus a tanulást olyan folyamatnak fogja fel, amelyben az informális,
hálózatba szervezett, elektronikus eszközökkel támogatott információ-csere mind
nagyobb szerepet kap. A tanulás mindinkább folyamatos, élethosszig tartó, más
tevékenységekbe beágyazott, hálózatosodott tevékenység-rendszerré válik. Az
információszerzés és összefüggésbe helyezés motiváltsága is felerősödik, ha a
keresés és az értékelés együttműködő, hálózati tevékenységgé alakul. A tanuló
jelentősen javíthatja tanulása hatásfokát, ha részt vesz egy, a témával foglalkozó
hálózatban, virtuális közösségben. A tudás körforgásában a személyes
tudásvagyonok hálózatba szerveződnek, s az így összeadott tudás ismét egyéni
tudásforrássá válik.” (Bessenyei, (2007): Az e- learning 2.0 és a konnektivizmus)
Vagyis,
ahogy az előadáson hallhattuk:
A
konnektivizmus nem önálló tanuláselmélet (habár meg kell jegyezni, hogy van,
aki annak tekinti). Önálló oktatásmódszertan, amelynek tanulásszervezési alapja a hálózatban
való munka. A hálózat skálafüggetlen, azaz, ha bárkit kiemelnénk a közösségből, az nem befolyásolná a csoport
munkáját. A már említett kapcsolatok, kapcsolódások tulajdonképpen az
információáramlási kapcsolatokat jelzik, ahol az információcsere általában
informális és horizontális.
A
konnektivizmusra a sokoldalú eszközhasználat jellemző, de ezzel a megállapítással
óvatosan kell bánni: attól, hogy egy csoport web 2.0 eszközöket alkalmaz, még
nem lesz konnektivista (tévhit!). A konnektivista tanulásnak legfontosabb
ismertetőjegye a közös tudásproduktum kialakítása az egyéni ismeretek, tudás
megosztása által, majd ezt a hálózat szervezi, rendezi, összefüggéseket állapít
meg.
A
tanár
szerepe nem domináns, maximum facilitátorként van jelen a folyamatban, csak
támogat, segít (de még optimálisabb lehet, ha egy külső ám tapasztalt
facilitátor segíti a csoportot). A tanár csupán felvázolja a tantervet (curriculum,
vagy sillabusz), és biztosítja a résztvevőknek a kreatív, konstruktív tanulási
környezetet, támogatja a csoportműködést.
A
résztvevők felé nincsenek szervezési felső határok (nincsenek maximálisan
meghatározott teendők), így mindenki annyit ad bele saját tudásából amennyit
tud/bír.
Learn! |
Egy
konnektivista csoport életében érdekes kérdés lehet (az általam már oly sokat
boncolgatott) motiváció. Ki mennyire motivált? Mi teszi motiválttá az egyént?
Tartalommal vagy tevékenységgel motiváljon a tanár? A mi estünkben felvetődtek
már korábbi kérdésként: miért választottuk a gyakorlati teljesítést? Mert érdekel
a kurzus? Szerettük volna megismerni a módszertant? Vagy, mert két rossz közül
(nevezetesen szóbeli vizsga vs. gyakorlati teljesítés) ez tűnt a könnyebben „megugorhatónak”?
(Bár újabb kérdésként fogalmazódhat meg: valóban ez volt a könnyebb lehetőség a
két számonkérési mód közül? Nem vagyok benne biztos, hogy erre igennel
válaszolnék…) A kérdésekre adott válaszokkal most nem foglalkoznék. Mindenki
tudja, miért van (még mindig) itt, és vesz részt aktívan a csoport életében… A
lényeg az, hogy egy konnektivista csoportban a résztvevőknek extra (extrém) magas
motivációval és elköteleződéssel kell rendelkezniük, hogy (aktív) tagjai lehessenek
egy konnektivista közösségnek.
További
kérdés, kritikai pont lehet a differenciálás kérdése egy
konnektivista csoport esetében. Differenciálhatunk-e a kommunikáció és
eszközhasználat esetében? Mivel ezzel dolgozik egy konnektivista csoport, a
véleményem az, hogy nem. (Illetve a kurzus indulásakor tulajdonképpen látens
módon mégis megtörtént egy ilyen /hangsúlyozom nem direkt!/ differenciális,
mivel aki nem rendelkezett egy bizonyos szintű –alapvető- IKT tudással, az csak
tiszavirág életű pályafutást ért el a csoportban.)
S mi lehet közös
tudásproduktum?
A
Konnekt csoport esetében ilyen például a csoportdokumentum, melyet a tagok
együttesen szerkesztenek. (Elvileg. Mivel a folyamat-ahogy én látom- lassú, és
nem minden tag vesz részt benne. Eddig J ) De én
általánosságban (és széles körben értelmezve a közös produktumot) ide sorolnám
az egy-egy bejegyzésre reflektált kommenteket, hiszen megvitatjuk,
továbbgondoljuk az adott bejegyzést, más aspektusba helyezzük a „problémát” a
beérkezett kommentek alapján.
De,
hogy azok is értsék a „heti rutinunkat”, akik nem vesznek részt a Konnekt
csoportban, álljon itt, hogy hogyan dolgozunk és milyen eszközöket is
használunk mi rendszeresen.
Tematikus hetekben dolgozunk (szerdától szerdáig tart egy témahét, egy központ téma köré fonva a gondolatokat). Az előadások (podcast) alapján blogbejegyzést készítünk hétről-hétre (szám szerint heti 2 posztot), melyeket kommentálunk vagy a blogokban, vagy a csoportfelületen.
Tematikus hetekben dolgozunk (szerdától szerdáig tart egy témahét, egy központ téma köré fonva a gondolatokat). Az előadások (podcast) alapján blogbejegyzést készítünk hétről-hétre (szám szerint heti 2 posztot), melyeket kommentálunk vagy a blogokban, vagy a csoportfelületen.
To blog or not to blog? |
A
Twitter
(elvileg) az impulzív gondolatok áramlásának felülete lenne, de sok helyen
(nálam is) gyakoriak a linkek. Én ezt igen egyszerűen meg tudom magyarázni: ha
valami olyant olvasok, nézek, amiről azt gondolom, hogy a csoportnak a
kurzussal kapcsolatban (vagy a szakmai életükben, szakdolgozatukhoz) fontos
lehet, elcsiripelem… Az hogy ez jó vagy rossz, ítéljék meg a csoporttársak. A
reflektivitás egy érdekes kérdés a Twitter esetében: a kurzushoz kapcsolódóan
tényleg kevesebb az egymás tweet-jeire való reakció, de a kurzuson kívüli „civil”
beszélgetések annál intenzívebbek. Engem ez arra enged következtetni, hogy
tudjuk, értjük, hogy mi is lenne az elvárás Twitteren egy konnektivista csoport
esetében, de csak kis mértékben valósítjuk meg (tudjuk megvalósítani) a kötött
anyagú témahéttel kapcsolatban.
Fogalomtérképet
használunk a témák vázlatára, áttekintésére, a témahetek közötti átfedések
meglátására. (Az én fogalomtérképemet itt érhetitek el.)
És
a végére hagytam a webináriumot- egy tetszőleges, a kurzushoz kapcsolódó témához
kell egy webináriumot tartanunk (na ezzel el vagyok maradva igencsak L
, de ami késik, nem múlik…).
A
pesszimisták természetesen ezt is kétségbe vonhatják, így nekik (is) ajánlom a
következő podcastet: Az oktatás vége? címmel
Felhasználtam:
- Bessenyei István (2007): Az e- learning 2.0 és a konnektivizmus
- George Siemens: Connectivism: A Learning Theory for the Digital Age
Kedves Melinda! A csoportban egyéni tudásom az Ön segítségével nagyon sokat fejlődött. Írásai tiszták, világosak, rendet tesznek a fejemben.
VálaszTörlésMost csak néhány mondatot emeltem ki, melyek gondolkodásra késztettek:
"A tanulás (vagyis a cselekvő tudás) a tanulón kívül lehet (pl. egy szervezeten, vagy adatbázison belül), középpontjába a speciális kapcsolódási pontokat helyezi, és a kapcsolatok teszik lehetővé, hogy sokkal többet tanuljon, mint az a jelenlegi állapotában lehetséges." Erre mondta azt Kaszai Pál, hogy a vizsgán a diák nem mondhatja, hogy tanár úr a tudásom a barátomnál van. :-) (Konnektivizmus az oktatásban)
"A tudás körforgásában a személyes tudásvagyonok hálózatba szerveződnek, s az így összeadott tudás ismét egyéni tudásforrássá válik.” - Ennek megértése vagy csak elfogadása okozza nekem a legnagyobb problémát.
"Vagy, mert két rossz közül (nevezetesen szóbeli vizsga vs. gyakorlati teljesítés) ez tűnt a könnyebben „megugorhatónak”? - Ez nem tűnik olyan nagy bajnak. Én azért kezdtem népitáncolni, mert különben kötelező lett volna énekkarosnak lennem. 10 évig táncoltam egy együttesben, azt gondolom ennek a kicsengése pozitív. :-)
Kedves Marianna!
VálaszTörlésKöszönöm kedves szavait, és örülök, hogy hasznosnak gondolja a bejegyzéseimet. :-)
A Kaszai Pál idézetet nem ismertem, de nagyon tetszik!
A közös tudás-egyéni tudás kérdését én a következő módon tudom elképzelni. Mindenkinek kialakul a fejében az előadás kapcsán valami, amit leír, kommentel, közzétesz. Elvileg a közös dokumentum szerkesztését is együttesen végezzük, melybe mindenki bátran beleviheti gondolatait, így téve azt a csoportévá. Leírva ezeket pedig "visszaszáll" az egyes csoporttagokra, hiszen bármikor megtekinthető a közös tudásproduktum (esetleg javítható újabb gondolatok-kérdések felvetésével)- én tényleg egy körforgásnak vélném ezt (optimális esetben!).
Valóban igaz a két rossz közül választani eset, bár számomra csak külső motiváció által (akár csak minimális érdeklődés nélkül) egy tanulási folyamatban részt venni nagyon nehéz. Akkor tudok igazán aktívan részt venni, ha magaménak érzem a céljait (vagy legalábbis egy részét).