Információs társadalom és oktatás. A tanítás és
tanulás új koncepcionális keretei.
Az előadás elején elhangzott nagy
kulturális változások, mint kognitív architektúráknál 5 kultúrát
különböztettünk meg Komenczi Bertalan leírása alapján.
(1) Epizodikus kultúra: 5 millió évvel
ezelőtti főemlősöknél volt jelen, akiknél a tudásszerveződés még nem létezett.
A kultúra átadása így epizodikusan, eseményreprezentáció útján zajlott.
(2) Mimetikus kultúra: 1,5 millió évvel
ezelőtt, a homo erectus korában volt jellemző. A tudásszerveződés lejátszás és
utánzás alapján valósult meg testtel reprezentálva, modellezve.
Tudássszerveződés? |
(3) Mitikus kultúra: a 100-15 ezer évvel
ezelőtti homo sapiens esetében volt tipikus. A tudás a mítoszokon, elbeszélő
tudáson alapult, melyet nyelvi és szemantikus jelekkel továbbítottak egymás
felé.
(4) Modern kultúra: 5 ezer évvel
ezelőtt, amikor a külső, rögzített tudás kezdődött. A tudás átadása külső
tárgyakkal zajlott az emberek között.
(5) Hálózati kultúra: a homo
interneticus korában (azaz napjainkban) van jelen. A tudásszerveződés
elektronikus kommunikáció útján valósul meg, melyben a hálózati adatbázisok
lesznek a tudás átadásért a felelősek.
Tanulásértelmezések
és tanulási környezetek
Az előadás alapján ez a terület (jelen
esetben) három tanuláselméletet ölel fel: a behaviorizmust, a kognitivizmust és
a konstruktivizmust, s mindegyik máshonnan/máshogyan közelíti meg a tanulást.
1. Behaviorista tanuláselmélet
Ha behaviorizmusról beszélünk biztos,
hogy három dolog beugrik a kicsit is szakavatott személyeknek: klasszikus kondicionálás,
operáns kondicionálás és Pavlov….
De lássuk röviden miről is szól ez a
tanuláselmélet. A klasszikus kondicionálás esetében „Az eredetileg feltétlen
reflexes válasz feltételes reflexes válasszá, azaz tanult viselkedéssé válik. E
tanulási folyamatban az egyed azt tanulja meg, hogy egy ingert egy másik inger követ.
[…] Operáns kondicionálással azt tanulja meg az egyed, hogy viselkedésének következménye
van. A pozitív megerősítés mellett a tanulás lassúbb. Ha a negatív megerősítés
megszűnik, a válasz hamar kioltódik. A negatív megerősítés negatív asszociációk
kialakulásához vezet.” (Rozgonyiné: Tanuláselméletek )
Tehát a tanulás eredményességét a viselkedés alapján ítéljük meg (így fontos a
viselkedésváltozásra irányuló célok előzetes kitűzése.) Maga a viselkedés bemutatással, rávezető,
segítő utasításokkal alakítható ki. A viselkedésben bekövetkező változás csak akkor
lesz tartós, ha előzetesen a megerősítést kiváltó környezeti hatás alaposan
megtervezett.
2. Kognitivista tanuláselmélet
Piaget, Maslow, Rogers, Combs neve
mindenképp megemlítendő a kognitivista elméleteknél. Mint a neve is mutatja a
kognitivizmus már a mentális tevékenységet kívánja tanulmányozni.
A tanulás eredményességét
a tanuló meglévő tudása befolyásolja, így az új információknak a meglévő,
előzetes tudáshoz kell kapcsolódni. (De mi van például egy, az egyén számára
teljesen új idegen nyelv tanulásával? Hogy lehet azt a kognitivizmus jegyében
tanulni, hiszen nincsen semmiféle előzetes ismeret…) A kognitivizmus szerint a
tanulás mag a figyelem és az információk feldolgozása illetve beillesztése a
kognitív térképbe, s az elraktározott ismeretek felidézhetővé tétele- tehát
kiemelt figyelmet kell fordítani a tanulási folyamat irányítására és
támogatására, a technikák kidolgozására.
3. Konstruktivista tanuláselmélet
A konstruktivista tanuláselmélet „a
tanulást nem a tanításra/oktatásra való reagálásként definiálja, hanem az egyén
életében előforduló különféle életszituációk követelte tanulási helyzetekre
adott válaszként értelmezi. […] A konstruktivista
tanuláselmélet szerint azonban a tanulás a tanuló egyén önállóan
végrehajtott tevékenysége, amelynek során nem a tudás, a tartalom, a készségek
elsajátítása vagy feldolgozása, hanem azok „konstruálódása”, azaz tudatos
építése megy végbe.” (Óhidy: Az élethosszig tartótanulás és a felnőttképzés)
Tehát a konstruktivista felfogás a tanulást egy probléma megoldásaként fogja
fel, mely szerint a tananyag feldolgozása realisztikus, releváns problémák
formájában kell feldolgozni. A csoportmunkára kiemelten épít az elmélet, mivel
a tanulás másokkal együttműködve, kooperálva még eredményesebb lehet. A
hozzáértők megfigyelése, illetve a mintakövetés sarkaltos pontok, ami a
gyakorlatban a probléma bemutatása és az ehhez kapcsolódó tanácsadás, együttes
megoldási utak keresése által valósulhat meg.
Számomra ezen elméletek nem vagy-vagy
alapon működnek, nem zárják ki egymást. Úgy gondolom, hogy vannak (tanulási)
szituációk, amikor csak egyik vagy csak másik használható- ha úgy tetszik, a
legcélravezetőbb. De kiemelkedő jelentőségű lenne, hogy az egyén belássa, hogy
mikor melyiket kellene alkalmaznia: például mikor tanácsos mintakövetés, mikor
pedig kooperációs technikával hozzálátni egy feladathoz. De ahogy én látom ez
még nem következett be. Elmélkedni lehetne az okairól mégis a tanulási
stratégiák hiánya mindenki életében fájó pont lehet (ezért is tartanám
fontosnak a közoktatás területén is a tanulás tanulása órákat beilleszteni az
órarendbe, ahol a tanulókat tanulni! tanítanák… Tapasztalataim szerint a fiatal
korosztály általában a kampányszerű
magolást részesíti előnyben. Vagy csak ezt ismerik, ezt tudják, netán ezt akarják???)
Komplementer tanulási környezetek
ellentétpárjai (Komenczi: Informatizált iskolai tanulási környezetek modelljei)
Tradicionális
tanulási környezet
|
Progresszív
tanulási környezet
|
tények, szabályok, kész
megoldások megtanítása
|
készség, kompetencia, jártasság kialakítása
|
zárt, kész tudás átadása
|
egész életen át tartó tanulás képességének és készségének kialakítása
|
tudás forrása: iskola, tanár, tananyag
|
különböző forrásokból és perspektívából szerzett
tudáselemek integrációja
|
tanári instrukció dominanciája a tudáselsajátítás során
|
komplex,
inspiráló tanulási környezetben a tanuló önállóan építi fel tudását
|
kötött tanterv, merev órabeosztás
|
projekt-alapú
tanulás, szabad időkeretben
|
tanulás fáradságos munka
|
tanulás érdekes vállalkozás
|
osztályteremben történő tanítás
|
könyvtárban és az iskola más helyszínein történő tanulás
|
osztálykeretben történő tanítás
|
kisebb, változó csoportokban történő tanulás
|
homogén korcsoportban történő tanítás
|
heterogén korcsoportban történő tanítás
|
iskolán belüli tanulócsoportok
|
iskolák közötti virtuális
csoportok
|
alkalmazkodás és konformizmus
|
kreativitás, kritika és
innováció
|
külső szabályok követése
|
belső szabályok kialakítása
|
megfelelés a tanárnak
|
megfelelés a standardoknak
|
zárt, lineáris, monomediális
tanulási környezet
|
nyitott, multi- és hipermediális
tanulási környezet
|
A
táblázathoz kapcsolódóan fontos megjegyezni a következőket: „A táblázatban szereplő állítások nem
egymást kizáró, hanem egymást kiegészítő komplementer ellentétpárok.
Folyamatban lévő trendeket szeretnék érzékeltetni, amelyek elmozdulásokat,
arányváltozásokat jelentenek oktatás és tanulás, instrukció és konstrukció,
ismeretátadás és képességfejlesztés, alkalmazkodás és kreativitás, empirista
induktivizmus és konstruktivizmus stb. viszonyrendszerében.” (Komenczi:
Informatizált iskolai tanulási környezetek modelljei)
Fejlődés? |
Amiatt sem zárják ki
egymást, hogy a két környezet képes összhangot alkotni- gondoljunk csak a
Second Life virtuális campus környezetünkre és tevékenységünkre. Én úgy látom,
hogy mi összemossuk a két tanulási környezetet, néha hol egyik, hol másik felé
billen a léc, de egyik sem nevezhető túlzottan dominánsnak- s ezáltal egy
merőben új, izgalmas tanulási tevékenység játszódik le.
Paradigmaváltás
történt?
Joggal tehetjük fel a
kérdést, hogy az e-learning esetében történt-e paradigmaváltás? (Paradigmaváltásról
akkor beszélünk, ha a korábbi modell már nem alkalmas a magyarázatra). Az előadásban
elhangzott, hogy az e-learning még nem okozott paradigmaváltást. De úgy
gondolom (mint azt már korábbi bejegyzésekben is leírtam), hogy ez a tanulási
alternatíva sokkal több lehetőséget tartogat, mint ami jelenleg megvalósul.
Szóval paradigmaváltás még nincsen, de már itt kopog az ajtón, csak be kellene
engedni…
Felhasználtam:
- Komenczi: Informatizált iskolai tanulásikörnyezetek modelljei
- Óhidy Andrea: Az élethosszig tartótanulás és a felnőttképzés
- Rozgonyiné: Tanuláselméletek
Kedves Melinda! Két gondolatodat összefűzhetem?
VálaszTörlés"De kiemelkedő jelentőségű lenne, hogy az egyén belássa, hogy mikor melyiket kellene alkalmaznia"
"Szóval paradigmaváltás még nincsen, de már itt kopog az ajtón, csak be kellene engedni…
"
Ez szerintem szorosan összefügg, bár a blog két külön fejezete alatt olvastam. De a lényeg, - úgy gondolom - hogy sokan nem engedik. És paradigmaváltás nem is következhet be addig, amíg vannak, akik az egyes módszerektől "nem esnek hasra" De miért nem? Mert neki nem nyerte el a tetszését, vagy mert tényleg nem lehet hatékonyan alkalmazni?
Kedves Tündi!
VálaszTörlésJó a kérdés, megpróbálok rá válaszolni, de ez esetben magam sem vagyok 100%-osan meggyőződve az igazamról.
Én pedig összekapcsolnám a kérdésed két tagmondatát. Nem lehetséges, hogy azért nem nyerte el a tetszését, mert ő maga (sem) tudta a módszert hatékonyan alkalmazni? Bár ez csak újabb kérdéseket szül: alaposan ismeri a módszert? alkalmazható egyáltalán az adott módszer az adott feladathoz?...
De ha külön értelmezem a két tagmondatot, akkor is megállja a helyét. Elképzelhető, hogy egyszerűen nem tetszik neki, nem hasznos számára, nem vezet az ő estében hatákony tanulásra.
Kedves Melinda! "ezért is tartanám fontosnak a közoktatás területén is a tanulás tanulása órákat beilleszteni az órarendbe, ahol a tanulókat tanulni! tanítanák… " mondatod alapján úgy gondolom, hogy a kognitivista tanulásértelmezés mellett teszed le a voksod:-) Egyébként azt gondolom, hogy a tanuláselméletek nem annyira a tanuló tanulását, hanem a tanár munkáját, az oktatáspolitikai döntéshozókat befolyásolják inkább, ritka az - talán csak a tanárszakosok vagy andragógusok - akik tudatosan felmérik, hogy melyik tanuláselmélettel lehet leírni a tanulásukat. Ez is inkább egy tudomásulvétel. Ha például az a követelmény, hogy ismereteket kell elsajátítanunk és reproduktívan visszaadanunk, akkor hiába mondjuk, hogy de hát én a konstruktivista tanuláselméletben hiszek, attól azt még behavioristán be kell biflázni vagy kognitivistán gondolattérképet készíteni. Biztosan nem ilyen egyszerű a kérdés, de egyelőre a tanuláselméletekből ezt a tudást konstruáltam magamnak.
VálaszTörlésKedves Orsi!
VálaszTörlésNem kívántam voksolni egyik elmélet mellett sem, igazából egyet sem tudnék kiemelni, mint "kedvencet". Mindbe látom a számomra jó és rossz vonásokat, és inkább erre próbálok fókuszálni, ez lebeg a szemem előtt az adott szituációban.
Lehet nem voltam túl egyértelmű, de "a tanulási stratégiák hiánya mindenki életében fájó pont lehet" mondatomnál szó szerint a stratégiákat értettem, nem az elméleteket. Tehát nem tanuláselméletet gondolok oktatni a közoktatásban, hanem ténylegesen a tanulás tanulását (tanulási módszereket, eszközöket, stratégiákat, egyéni tanulási preferenciákat stb).
Kedves Melinda! Néhány évvel ezelőtt a közoktatási intézményekben volt tanulásmódszertan óra. Ma már csak a tanmenet elején, néhány hétig jelöljük, hogy melyik órán foglalkozunk ezzel. Sokszor örülök, hogy tanító néni vagyok, mert az én óráimba nem kell beépíteni ezt, én (és sok tanító) tanítja a gyerekeket tanulni. Az más kérdés, hogy 4 év alatt ezek a tanulási technikák belsővé válnak-e annyira, hogy a gyerkőc azt később is alkalmazni tudja?
VálaszTörlésKedves Melinda, bocs, csak egy kicsit vicceltem a voks letételével, a kognitivista elméletek egyik jellemzője, hogy tanítsuk meg tanulni a tanulókat.
VálaszTörlésA tanulási stratégiák, tanulásmódszertan szerintem is fontos, sok példával találkoztam mostanában, hogy a gyerekek pl. gondolattérkép-készítéssel ismerkednek, külön tanulásmódszertani foglalkozásaik vannak. Részt vettem ilyen típusú tananyagfejlesztésben is (na nem én írtam), ha esetleg érdekel: http://www.scribd.com/doc/78248330/TAN10-TJ