2012. április 21., szombat

In-formatizált oktatás?!





Információs társadalom és oktatás. A tanítás és tanulás új koncepcionális keretei.


Az előadás elején elhangzott nagy kulturális változások, mint kognitív architektúráknál 5 kultúrát különböztettünk meg Komenczi Bertalan leírása alapján.

(1) Epizodikus kultúra: 5 millió évvel ezelőtti főemlősöknél volt jelen, akiknél a tudásszerveződés még nem létezett. A kultúra átadása így epizodikusan, eseményreprezentáció útján zajlott.

(2) Mimetikus kultúra: 1,5 millió évvel ezelőtt, a homo erectus korában volt jellemző. A tudásszerveződés lejátszás és utánzás alapján valósult meg testtel reprezentálva, modellezve.

Tudássszerveződés? 
(3) Mitikus kultúra: a 100-15 ezer évvel ezelőtti homo sapiens esetében volt tipikus. A tudás a mítoszokon, elbeszélő tudáson alapult, melyet nyelvi és szemantikus jelekkel továbbítottak egymás felé.

(4) Modern kultúra: 5 ezer évvel ezelőtt, amikor a külső, rögzített tudás kezdődött. A tudás átadása külső tárgyakkal zajlott az emberek között.

(5) Hálózati kultúra: a homo interneticus korában (azaz napjainkban) van jelen. A tudásszerveződés elektronikus kommunikáció útján valósul meg, melyben a hálózati adatbázisok lesznek a tudás átadásért a felelősek.


Tanulásértelmezések és tanulási környezetek
Az előadás alapján ez a terület (jelen esetben) három tanuláselméletet ölel fel: a behaviorizmust, a kognitivizmust és a konstruktivizmust, s mindegyik máshonnan/máshogyan közelíti meg  a tanulást.

1. Behaviorista tanuláselmélet
Ha behaviorizmusról beszélünk biztos, hogy három dolog beugrik a kicsit is szakavatott személyeknek: klasszikus kondicionálás, operáns kondicionálás és Pavlov….
De lássuk röviden miről is szól ez a tanuláselmélet. A klasszikus kondicionálás esetében „Az eredetileg feltétlen reflexes válasz feltételes reflexes válasszá, azaz tanult viselkedéssé válik. E tanulási folyamatban az egyed azt tanulja meg, hogy egy ingert egy másik inger követ. […] Operáns kondicionálással azt tanulja meg az egyed, hogy viselkedésének következménye van. A pozitív megerősítés mellett a tanulás lassúbb. Ha a negatív megerősítés megszűnik, a válasz hamar kioltódik. A negatív megerősítés negatív asszociációk kialakulásához vezet.” (Rozgonyiné: Tanuláselméletek ) Tehát a tanulás eredményességét a viselkedés alapján ítéljük meg (így fontos a viselkedésváltozásra irányuló célok előzetes kitűzése.)  Maga a viselkedés bemutatással, rávezető, segítő utasításokkal alakítható ki. A viselkedésben bekövetkező változás csak akkor lesz tartós, ha előzetesen a megerősítést kiváltó környezeti hatás alaposan megtervezett.

2. Kognitivista tanuláselmélet
Piaget, Maslow, Rogers, Combs neve mindenképp megemlítendő a kognitivista elméleteknél. Mint a neve is mutatja a kognitivizmus már a mentális tevékenységet kívánja tanulmányozni. 
A tanulás eredményességét a tanuló meglévő tudása befolyásolja, így az új információknak a meglévő, előzetes tudáshoz kell kapcsolódni. (De mi van például egy, az egyén számára teljesen új idegen nyelv tanulásával? Hogy lehet azt a kognitivizmus jegyében tanulni, hiszen nincsen semmiféle előzetes ismeret…) A kognitivizmus szerint a tanulás mag a figyelem és az információk feldolgozása illetve beillesztése a kognitív térképbe, s az elraktározott ismeretek felidézhetővé tétele- tehát kiemelt figyelmet kell fordítani a tanulási folyamat irányítására és támogatására, a technikák kidolgozására.

3. Konstruktivista tanuláselmélet
A konstruktivista tanuláselmélet „a tanulást nem a tanításra/oktatásra való reagálásként definiálja, hanem az egyén életében előforduló különféle életszituációk követelte tanulási helyzetekre adott válaszként értelmezi. […]  A konstruktivista tanuláselmélet szerint azonban a tanulás a tanuló egyén önállóan végrehajtott tevékenysége, amelynek során nem a tudás, a tartalom, a készségek elsajátítása vagy feldolgozása, hanem azok „konstruálódása”, azaz tudatos építése megy végbe.” (Óhidy: Az élethosszig tartótanulás és a felnőttképzés
Tehát a konstruktivista felfogás a tanulást egy probléma megoldásaként fogja fel, mely szerint a tananyag feldolgozása realisztikus, releváns problémák formájában kell feldolgozni. A csoportmunkára kiemelten épít az elmélet, mivel a tanulás másokkal együttműködve, kooperálva még eredményesebb lehet. A hozzáértők megfigyelése, illetve a mintakövetés sarkaltos pontok, ami a gyakorlatban a probléma bemutatása és az ehhez kapcsolódó tanácsadás, együttes megoldási utak keresése által valósulhat meg.

Számomra ezen elméletek nem vagy-vagy alapon működnek, nem zárják ki egymást. Úgy gondolom, hogy vannak (tanulási) szituációk, amikor csak egyik vagy csak másik használható- ha úgy tetszik, a legcélravezetőbb. De kiemelkedő jelentőségű lenne, hogy az egyén belássa, hogy mikor melyiket kellene alkalmaznia: például mikor tanácsos mintakövetés, mikor pedig kooperációs technikával hozzálátni egy feladathoz. De ahogy én látom ez még nem következett be. Elmélkedni lehetne az okairól mégis a tanulási stratégiák hiánya mindenki életében fájó pont lehet (ezért is tartanám fontosnak a közoktatás területén is a tanulás tanulása órákat beilleszteni az órarendbe, ahol a tanulókat tanulni! tanítanák… Tapasztalataim szerint a fiatal korosztály általában  a kampányszerű magolást részesíti előnyben. Vagy csak ezt ismerik, ezt tudják, netán ezt akarják???)


Komplementer tanulási környezetek ellentétpárjai (Komenczi: Informatizált iskolai tanulási környezetek modelljei)

Tradicionális tanulási környezet
Progresszív tanulási környezet
tények, szabályok, kész megoldások megtanítása
készség, kompetencia, jártasság kialakítása
zárt, kész tudás átadása
egész életen át tartó tanulás képességének és készségének kialakítása
tudás forrása: iskola, tanár, tananyag
különböző forrásokból és perspektívából szerzett tudáselemek integrációja
tanári instrukció dominanciája a tudáselsajátítás során
komplex, inspiráló tanulási környezetben a tanuló önállóan építi fel tudását
kötött tanterv, merev órabeosztás
projekt-alapú tanulás, szabad időkeretben
tanulás fáradságos munka
tanulás érdekes vállalkozás
osztályteremben történő tanítás
könyvtárban és az iskola más helyszínein történő tanulás
osztálykeretben történő tanítás
kisebb, változó csoportokban történő tanulás
homogén korcsoportban történő tanítás
heterogén korcsoportban történő tanítás
iskolán belüli tanulócsoportok
iskolák közötti virtuális csoportok
alkalmazkodás és konformizmus
kreativitás, kritika és innováció
külső szabályok követése
belső szabályok kialakítása
megfelelés a tanárnak
megfelelés a standardoknak
zárt, lineáris, monomediális tanulási környezet
nyitott, multi- és hipermediális tanulási környezet























A táblázathoz kapcsolódóan fontos megjegyezni a következőket: „A táblázatban szereplő állítások nem egymást kizáró, hanem egymást kiegészítő komplementer ellentétpárok. Folyamatban lévő trendeket szeretnék érzékeltetni, amelyek elmozdulásokat, arányváltozásokat jelentenek oktatás és tanulás, instrukció és konstrukció, ismeretátadás és képességfejlesztés, alkalmazkodás és kreativitás, empirista induktivizmus és konstruktivizmus stb. viszonyrendszerében.” (Komenczi: Informatizált iskolai tanulási környezetek modelljei)
Fejlődés?
Amiatt sem zárják ki egymást, hogy a két környezet képes összhangot alkotni- gondoljunk csak a Second Life virtuális campus környezetünkre és tevékenységünkre. Én úgy látom, hogy mi összemossuk a két tanulási környezetet, néha hol egyik, hol másik felé billen a léc, de egyik sem nevezhető túlzottan dominánsnak- s ezáltal egy merőben új, izgalmas tanulási tevékenység játszódik le.


Paradigmaváltás történt?
Joggal tehetjük fel a kérdést, hogy az e-learning esetében történt-e paradigmaváltás? (Paradigmaváltásról akkor beszélünk, ha a korábbi modell már nem alkalmas a magyarázatra). Az előadásban elhangzott, hogy az e-learning még nem okozott paradigmaváltást. De úgy gondolom (mint azt már korábbi bejegyzésekben is leírtam), hogy ez a tanulási alternatíva sokkal több lehetőséget tartogat, mint ami jelenleg megvalósul. Szóval paradigmaváltás még nincsen, de már itt kopog az ajtón, csak be kellene engedni…



Felhasználtam:

6 megjegyzés:

  1. Kedves Melinda! Két gondolatodat összefűzhetem?

    "De kiemelkedő jelentőségű lenne, hogy az egyén belássa, hogy mikor melyiket kellene alkalmaznia"

    "Szóval paradigmaváltás még nincsen, de már itt kopog az ajtón, csak be kellene engedni…
    "

    Ez szerintem szorosan összefügg, bár a blog két külön fejezete alatt olvastam. De a lényeg, - úgy gondolom - hogy sokan nem engedik. És paradigmaváltás nem is következhet be addig, amíg vannak, akik az egyes módszerektől "nem esnek hasra" De miért nem? Mert neki nem nyerte el a tetszését, vagy mert tényleg nem lehet hatékonyan alkalmazni?

    VálaszTörlés
  2. Kedves Tündi!

    Jó a kérdés, megpróbálok rá válaszolni, de ez esetben magam sem vagyok 100%-osan meggyőződve az igazamról.
    Én pedig összekapcsolnám a kérdésed két tagmondatát. Nem lehetséges, hogy azért nem nyerte el a tetszését, mert ő maga (sem) tudta a módszert hatékonyan alkalmazni? Bár ez csak újabb kérdéseket szül: alaposan ismeri a módszert? alkalmazható egyáltalán az adott módszer az adott feladathoz?...
    De ha külön értelmezem a két tagmondatot, akkor is megállja a helyét. Elképzelhető, hogy egyszerűen nem tetszik neki, nem hasznos számára, nem vezet az ő estében hatákony tanulásra.

    VálaszTörlés
  3. Kedves Melinda! "ezért is tartanám fontosnak a közoktatás területén is a tanulás tanulása órákat beilleszteni az órarendbe, ahol a tanulókat tanulni! tanítanák… " mondatod alapján úgy gondolom, hogy a kognitivista tanulásértelmezés mellett teszed le a voksod:-) Egyébként azt gondolom, hogy a tanuláselméletek nem annyira a tanuló tanulását, hanem a tanár munkáját, az oktatáspolitikai döntéshozókat befolyásolják inkább, ritka az - talán csak a tanárszakosok vagy andragógusok - akik tudatosan felmérik, hogy melyik tanuláselmélettel lehet leírni a tanulásukat. Ez is inkább egy tudomásulvétel. Ha például az a követelmény, hogy ismereteket kell elsajátítanunk és reproduktívan visszaadanunk, akkor hiába mondjuk, hogy de hát én a konstruktivista tanuláselméletben hiszek, attól azt még behavioristán be kell biflázni vagy kognitivistán gondolattérképet készíteni. Biztosan nem ilyen egyszerű a kérdés, de egyelőre a tanuláselméletekből ezt a tudást konstruáltam magamnak.

    VálaszTörlés
  4. Kedves Orsi!

    Nem kívántam voksolni egyik elmélet mellett sem, igazából egyet sem tudnék kiemelni, mint "kedvencet". Mindbe látom a számomra jó és rossz vonásokat, és inkább erre próbálok fókuszálni, ez lebeg a szemem előtt az adott szituációban.

    Lehet nem voltam túl egyértelmű, de "a tanulási stratégiák hiánya mindenki életében fájó pont lehet" mondatomnál szó szerint a stratégiákat értettem, nem az elméleteket. Tehát nem tanuláselméletet gondolok oktatni a közoktatásban, hanem ténylegesen a tanulás tanulását (tanulási módszereket, eszközöket, stratégiákat, egyéni tanulási preferenciákat stb).

    VálaszTörlés
  5. Kedves Melinda! Néhány évvel ezelőtt a közoktatási intézményekben volt tanulásmódszertan óra. Ma már csak a tanmenet elején, néhány hétig jelöljük, hogy melyik órán foglalkozunk ezzel. Sokszor örülök, hogy tanító néni vagyok, mert az én óráimba nem kell beépíteni ezt, én (és sok tanító) tanítja a gyerekeket tanulni. Az más kérdés, hogy 4 év alatt ezek a tanulási technikák belsővé válnak-e annyira, hogy a gyerkőc azt később is alkalmazni tudja?

    VálaszTörlés
  6. Kedves Melinda, bocs, csak egy kicsit vicceltem a voks letételével, a kognitivista elméletek egyik jellemzője, hogy tanítsuk meg tanulni a tanulókat.

    A tanulási stratégiák, tanulásmódszertan szerintem is fontos, sok példával találkoztam mostanában, hogy a gyerekek pl. gondolattérkép-készítéssel ismerkednek, külön tanulásmódszertani foglalkozásaik vannak. Részt vettem ilyen típusú tananyagfejlesztésben is (na nem én írtam), ha esetleg érdekel: http://www.scribd.com/doc/78248330/TAN10-TJ

    VálaszTörlés