2012. április 16., hétfő

Felhasználói sajátosságok, mint taneszköz minősítési alapelvek


“A taneszközök, különösen a modern számítástechnikai és informatikai eszközök megjelenésével, egyre nagyobb szerepet játszanak az oktatás tartalmi orientálásban és megszervezésében.” (forrás itt) “Taneszköznek nevezünk minden olyan, az oktatásban használható, illetve az oktatás folyamatát segítő eszközt, amely nem szóbeli, az oktatás céljaként megjelölt elsajátítandó  információkat közöl.” (Várkonyi,  2008)
A taneszközök elsődleges felhasználói a pedagógusok és a tanulók.
“… a taneszközök köre a technika adta lehetőségek gazdagodásával egyre bővült, a pedagógusok szóhasználatában – az aktuális hangsúlyokhoz és divatokhoz is igazodva – sok szinonimája létezik a taneszköznek. Információhordozó, médium, oktatási eszköz, oktatási médium, oktatási segédeszköz, szemléltetőeszköz, tanítási eszköz, tanszer, tanulási forrás mind-mind a taneszközt jelöli. Taneszköznek tekinthető minden olyan tárgy vagy elektronikus úton előhívható képi vagy hanginformáció, amely az oktatás (tanítás, tanulás) folyamatában felhasználható, az oktatás céljainak elérését segíti elő.” (Tompa, 1997.)
A taneszközöket magukba foglaló tananyagelemek tartalmazhatnak szöveges egységeket, képeket, grafikákat, mozgóképeket és/vagy videofilmeket, hypertext linkeket, multimédiás anyagokat, melyeket a tananyagtárban rendezhetünk össze. 

A taneszközök optimális kiválasztását  a kutatók, a gyakorló pedagógusokkal kooperálva, közösen alakítják ki, döntésüket  az alábbi szempontok alapozzák meg:
- a didaktikai feladat és tartalom együttesen határozza meg a tartalomhoz leginkább illő, illetve a tanulási- tanítási feladat megvalósítását megkövetelő  taneszköz kiválasztását
- a munkaszervezés formái és a módszerei
- a felhasználók eltérő csoportjainak jellemzői
- az oktató személyi lehetőségei, kompetenciái

A taneszközök a pedagógiai célok megvalósítására alkalmasak, ám önmagában egyik sem alkalmas az oktatási és nevelési célok megvalósítására. A taneszközöknek a tanulási folyamatot kell támogatniuk, ezért végig kell gondolni a taneszköz funkcionalitását, a működését, az alkalmazáshoz kapcsolódó módszertani kultúrát és a tanulási folyamatra gyakorolt hatását is már a taneszköz tervezés-fejlesztés fázisában. A taneszközök spontán, öncélú felhasználása akár káros is lehet. Ezért alaposan át kell gondolni a felhasználók közötti lehetséges különbségeket, és biztosítani kell a folyamatos differenciálásra alkalmas környezetet is.
Taneszközök

13+1 pontból álló útmutató a pedagógusok, andragógusok számára:
  1. Pontosítsa a felhasználók körét, a pedagógusokra és a tanulókra vonatkozóan is, ezt javasolt megadni az eszköz dokumentációjában is.
  2. A taneszköz felhasználóinak megnevezése, részletezése segít meghatározni, hogy milyen felhasználói csoportoknak készül, tehát a taneszköz optimális felhasználásának feltétele, hogy már a fejlesztés alatt legyen egyértelmű,  hogy kinek  készül, kik a célcsoportjai.
  3. A részletesebb felhasználói jellemzés kizár bizonyos felhasználói csoportokat, de ez csak látszólag szűkíti a felhasználói kört.
  4. Optimális esetben bármely taneszköz bármely oktatási tevékenység során felhasználható, ám a piacképesség szempontját is figyelembe véve több szempontot is érdemes beépíteni a fejlesztés folyamán.
  5. A piacképesség említésénél tévhit, hogy a cél a minél szélesebb körben való alkalmazhatóság legyen.
  6. Piacképességet nem csak az erősíti, hogy a lehető legtöbb felhasználói célnak megfelel, de az is, ha a beválás során beigazolódnak  a  célszemélyek körére vonatkozó korlátok.
  7. Mérjük fel a pedagógusnak az  üzemeltetéshez szükséges technikai ismereteit, IKT kompetenciáit, valamint  módszertani  felkészültségét.
  8. Válasszunk olyan taneszközt, amely tartalmazza a tanulók életkori, ismeretszerzési, kognitív teljesítménnyel kapcsolatos sajátosságait.
  9. Igyekezzünk felkelteni  a tanulók figyelmét,  és a hatékonyabb tanulás érdekében tartsuk fenn folyamatosan érdeklődésüket.
  10. Lényeges, hogy a tanuló  ne érezze tehernek a tanulást, még ha a taneszköz  sok információt, újdonságot, illetve a szokásostól eltérő megoldásokat  tartalmaz.
  11. A taneszköz leírása terjedjen ki a tanulók tanulási sajátosságaira, vegye figyelembe  önszabályozás mértékét, az egyéni és kooperatív munkára alkalmasságot, és  (egyéni) speciális szükségletek megjelölését is.
  12. A taneszköz felhasználási célja  szerint különüljenek el a  különböző iskolatípusok, előismeretek, tartalmi területtel összefüggő motivációs bázisok, a tananyag szerint várható különböző tananyag-fejlesztési területek.
  13. A várható felhasználók köre a taneszköz alkalmazását segíti, mivel túlmutat az életkor és az alapvető IKT kompetenciák körén.

13+1 A pontosítás megteremti az eredményes alkalmazás feltételeit.

           

Szerzők: Komjáti Ilona és Orovecz Melinda


Felhasznált irodalom:




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése