2012. április 23., hétfő

Távoktatási képzés olasz nyelvtanárok részére



Mivel a nyelvtanárok sem alkotnak homogén csoportot, mi egy átlagos digitális kompetenciával rendelkező tanárból indultunk ki, aki rendelkezik az alapvető számítógépes ismeretekkel, de a speciális platformok neki is újdonságot és kihívást jelentenek.
Az olasz nyelv távoktatásban történő megvalósításához szükséges lehetséges eszközök felsorolása és indoklása után,  kitekintést is adunk a jövőre vonatkozóan, milyen egyéb felületek is szolgálhatnák még a képzés megvalósulását. Viszont ezek elsajátítása az oktatók számára is több időt venne igénybe, így a feladat szövegében elhangzott továbbképzés 30 órájába nem férnének bele. Ezzel együtt indokoltnak gondoljuk megemlíteni őket, mivel egy újfajta aspektusba helyeznék a nyelvtanulás távoktatási jellegét.

A tanfolyam indulásakor szükséges a tanárok előzetes Microsoft Office ismereteinek felmérése, szükség szerint a belső továbbképzés megkezdése előtt részükre egy felzárkóztató foglalkozást javasolt tartani.  (Ezt amiatt is fontosnak tartjuk, mert  a nyelvtanároknak   a hallgatói statisztikákat a Microsoft Excel programban kell felvezetni és számon tartani.)
Italiano

Elsőként egy levelező rendszer és egy közös levelező lista használatának elsajátítása lenne lényeges a pedagógusok számára. A levelező rendszeren keresztül tudja az oktató tartani a kapcsolatot a hallgatókkal egyenként, míg a levelező listával mindnyájuknak tud egyidejűleg üzenni és csatolmányt is küldeni. Mi  a Google Gmail levelező rendszerét preferálnánk, mivel ez az egyik legelterjedtebb rendszer, kezelése egyszerű, és további hasznos alkalmazások kapcsolódnak hozzá. Értelemszerűen a levelező listánál pedig a Gmail felületén létrehozható csoportok (group) funkciót gondoljuk a legelőnyösebb választásnak. Ismertségéből adódóan úgy véljük, hogy a Gmail levelezőrendszert nem szükséges az alapoktól bemutatni a résztvevő tanároknak, csupán a közös levelezést kell a tananyagba beilleszteni.

A hallgatókkal való folyamatos kapcsolattartás miatt domináns  kommunikációs eszköznek a Facebook-ot véljük. Egyrészt népszerűsége miatt (valószínűsíthető, hogy a hallgatók, sőt a tanárok nagyobb része is regisztrált tagként jelen van), másrészt gyors használhatósága miatt is illene távoktatási környezetbe (is). A tanárok képzésénél nagyobb hangsúlyt kapna a Facebook csoportok létrehozása,  működtetése, kezelése (adminisztrációhoz kapcsolható teendők). A Facebook csoportot zárt csoportként ajánlott az oktatónak létrehozni, így tisztában kell lenni ennek jelentésével. Mivel a tanárok IKT-eszközökkel támogatott távoktatási kurzusban fognak tevékenykedni, tudatosítani kell számukra, hogyan alkalmazkodjanak a megváltozott tanári szerepekhez: a csoportban facilitátor, mentor szerepet fognak betölteni.

A hallgatók számára az egyéni konzultációs, illetve a kommunikációra épülő gyakorlatok és a szituációs feladatok lehetséges megvalósítása  a Facebook videochat funkciója vagy a Skype által lehetséges. Lényeges, hogy a tanárok felhasználói (vagy magasabb) szinten értsenek a használatukhoz, működésükhöz, mivel a távoktatási tevékenység kiemelt platformjaként fognak funkcionálni.

Véleményünk szerint hasznos funkciót tölthet be egy PDF szerkesztő/olvasó a nyelvtanárok oktatási tevékenységében, mivel szöveges (vagy szkennelt) dokumentumot várhatóan meglehetős gyakorisággal fog a csoportnak megosztani.

A tanárnak felhasználói szinten ismernie kell a videómegosztás technikáját. A beágyazott médiaelemek megosztásának legegyszerűbb módja a Youtube videók csatolása, amelyet a hallgatók rendelkezésére bocsát a Facebook csoporton belül.

Az oktatók folyamatos egyéni szakmai fejlődése végett ajánlott lenne számukra a Twitter használata, mivel lehetőségük nyílna az adott idegen nyelven szakembereket és szakmai oldalakat, intézményeket követni.


Apprendimento
Vannak további lehetőségek, amelyek a jelenlegi 30 órás kurzus lehetőségeit meghaladják, és bár a használatuk a tanulási folyamatban most még nem feltétlenül indokolt, de napjaink megváltozott oktatási struktúrájában szükségesek lehetnek, miközben a versenyképességet is növelik.

A delicious.com segítségével mind a tanárok, mind a diákok egyfajta könyvjelző funkcióként megjelölhetik az érdekesnek ítélt oldalakat, dokumentumokat, és ezt visszakereshetik, megoszthatják.

Egy (zárt) oktatási keretrendszer (például a Moodle) is támogathatja a tanárok munkáját. Itt láthatók a hallgatókra vonatkozó személyes adatok, mérföldkövek, pénzügyi adatok és befizetések, a kurzus képzési adatai, a konzultációk időpontjai, tesztek, kérdőívek. Továbbá a hallgatók felé a keretrendszer  biztosítaná a hitelesített értékelést.

Second Life, mint virtuális oktatási környezetben való tanulás fokozottabb technikai és technológiai felkészültséget igényel az oktatótól, valamint újfajta pedagóguskompetenciákat vár el, miközben új és innovatív tanulási utakat nyit meg a résztvevők számára ...


szerzők: Komjáti Ilona és Orovecz Melinda

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése