Mivel a nyelvtanárok sem alkotnak homogén csoportot, mi egy átlagos digitális kompetenciával rendelkező tanárból indultunk ki, aki rendelkezik az alapvető számítógépes ismeretekkel, de a speciális platformok neki is újdonságot és kihívást jelentenek.
Az olasz nyelv távoktatásban történő megvalósításához szükséges lehetséges
eszközök felsorolása és indoklása után, kitekintést is adunk a jövőre
vonatkozóan, milyen egyéb felületek is szolgálhatnák még a képzés
megvalósulását. Viszont ezek elsajátítása az oktatók számára is több időt venne
igénybe, így a feladat szövegében elhangzott továbbképzés 30 órájába nem
férnének bele. Ezzel együtt indokoltnak gondoljuk megemlíteni őket, mivel egy
újfajta aspektusba helyeznék a nyelvtanulás távoktatási jellegét.
A tanfolyam indulásakor szükséges a tanárok előzetes Microsoft Office
ismereteinek felmérése, szükség szerint a belső továbbképzés megkezdése előtt
részükre egy felzárkóztató foglalkozást javasolt tartani. (Ezt amiatt is
fontosnak tartjuk, mert a nyelvtanároknak a hallgatói
statisztikákat a Microsoft Excel programban kell felvezetni és számon tartani.)
Italiano |
Elsőként egy levelező rendszer és egy közös levelező lista
használatának elsajátítása lenne lényeges a pedagógusok számára. A levelező
rendszeren keresztül tudja az oktató tartani a kapcsolatot a hallgatókkal
egyenként, míg a levelező listával mindnyájuknak tud egyidejűleg üzenni és
csatolmányt is küldeni. Mi a Google Gmail levelező rendszerét
preferálnánk, mivel ez az egyik legelterjedtebb rendszer, kezelése egyszerű, és
további hasznos alkalmazások kapcsolódnak hozzá. Értelemszerűen a levelező
listánál pedig a Gmail felületén létrehozható csoportok (group) funkciót
gondoljuk a legelőnyösebb választásnak. Ismertségéből adódóan úgy véljük, hogy
a Gmail levelezőrendszert nem szükséges az alapoktól bemutatni a résztvevő
tanároknak, csupán a közös levelezést kell a tananyagba beilleszteni.
A hallgatókkal való folyamatos kapcsolattartás miatt domináns
kommunikációs eszköznek a Facebook-ot véljük. Egyrészt népszerűsége
miatt (valószínűsíthető, hogy a hallgatók, sőt a tanárok nagyobb része is
regisztrált tagként jelen van), másrészt gyors használhatósága miatt is illene
távoktatási környezetbe (is). A tanárok képzésénél nagyobb hangsúlyt kapna a
Facebook csoportok létrehozása, működtetése, kezelése (adminisztrációhoz
kapcsolható teendők). A Facebook csoportot zárt csoportként ajánlott az
oktatónak létrehozni, így tisztában kell lenni ennek jelentésével. Mivel a
tanárok IKT-eszközökkel támogatott távoktatási kurzusban fognak tevékenykedni,
tudatosítani kell számukra, hogyan alkalmazkodjanak a megváltozott tanári
szerepekhez: a csoportban facilitátor, mentor szerepet fognak betölteni.
A hallgatók számára az
egyéni konzultációs, illetve a kommunikációra épülő gyakorlatok és a szituációs
feladatok lehetséges megvalósítása a Facebook videochat funkciója
vagy a Skype által lehetséges. Lényeges, hogy a tanárok felhasználói
(vagy magasabb) szinten értsenek a használatukhoz, működésükhöz, mivel a
távoktatási tevékenység kiemelt platformjaként fognak funkcionálni.
Véleményünk szerint hasznos funkciót tölthet be egy PDF
szerkesztő/olvasó a nyelvtanárok oktatási tevékenységében, mivel szöveges
(vagy szkennelt) dokumentumot várhatóan meglehetős gyakorisággal fog a csoportnak
megosztani.
A tanárnak felhasználói szinten ismernie kell a videómegosztás technikáját.
A beágyazott médiaelemek megosztásának legegyszerűbb módja a Youtube
videók csatolása, amelyet a hallgatók rendelkezésére bocsát a Facebook
csoporton belül.
Az oktatók folyamatos egyéni szakmai fejlődése végett ajánlott lenne
számukra a Twitter használata, mivel lehetőségük nyílna az adott idegen
nyelven szakembereket és szakmai oldalakat, intézményeket követni.
Apprendimento |
Vannak további lehetőségek, amelyek a jelenlegi 30 órás
kurzus lehetőségeit meghaladják, és bár a használatuk a tanulási folyamatban
most még nem feltétlenül indokolt, de napjaink megváltozott oktatási
struktúrájában szükségesek lehetnek, miközben a versenyképességet is növelik.
A delicious.com segítségével mind a tanárok, mind a diákok egyfajta
könyvjelző funkcióként megjelölhetik az érdekesnek ítélt oldalakat,
dokumentumokat, és ezt visszakereshetik, megoszthatják.
Egy (zárt) oktatási keretrendszer (például a Moodle) is
támogathatja a tanárok munkáját. Itt láthatók a hallgatókra vonatkozó személyes
adatok, mérföldkövek, pénzügyi adatok és befizetések, a kurzus képzési adatai,
a konzultációk időpontjai, tesztek, kérdőívek. Továbbá a hallgatók felé a
keretrendszer biztosítaná a hitelesített értékelést.
Second Life, mint virtuális oktatási környezetben való tanulás fokozottabb technikai
és technológiai felkészültséget igényel az oktatótól, valamint újfajta
pedagóguskompetenciákat vár el, miközben új és innovatív tanulási utakat nyit
meg a résztvevők számára ...
szerzők: Komjáti Ilona és Orovecz Melinda
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése