2012. április 24., kedd

Virtuális elefántok...




Információs társadalom és oktatás. A tanítás és tanulás új koncepcionális keretei. 2.

Folytatva az előző bejegyzésemben elkezdett gondolatmenetet, még mindig a tanítás és tanulás új koncepcionális keretiről jegyeznék le pár gondolatot: elsősorban a tanulás dimenzióinak integrált felfogásáról, a korszerű tanulási környezet tervezésének sarkalatos pontjairól, virtuális oktatásról…


A tanulás dimenzióinak integrált felfogása 


q

Mint azt már több helyen láttam, olvastam, nem csak nekem tűnt fel az informális tanulás mezőjének szűken behatárolt megjelenése (az ábrán az 1, illetve 2 számokkal jelölt helyen). Sokkal nagyobb jelentőséget tulajdonítanék ennek a tanulási formának, mivel végigkíséri életünket. Folyton jelen van, akarva- akaratlanul képes a tudásunkat gyarapítani. Így egyrészt nem csak a koordináta tengely ’Születés’ megjelölésű pontjához tenném, hanem kiterjeszteném a ’Life Long’ tengely egészére. Másrészt pedig közelíteném (egybemosnám) a nem formális és formális oktatással, tehát a ’Lifewild’ tengelyen is nagyobb mezővel jelölném.  Mint az előadáson is elhangzott, illetve több blogban is találkoztam már vele, a figyelem egyre jobban a formális oktatásra terelődik, s elfeledkezünk az intézményektől független tanulásról. Pedig az informális tanulás is jelentős tudásgyarapodással járhat, mégsem tulajdonítanak neki a formális keretek között akkora jelentőséget (és akkor még a validációról egy szót sem ejtettem).


Korszerű tanulási környezet tervezésének fókuszpontjai
A korszerű tanulási környezetek másfajta tervezési folyamatokat kívánnak meg az oktatótól legyen szó akár online, akár virtuális térről. A korszerű tanulási környezetek tervezésének négy fókuszpontja lehet, melyek nem egymást kizáróak, hanem együtt vannak jelen (csupán a dominanciájuk változik).

(1) Tanuló középpontú
Komenczi szavaival élve a környezet akkor tanuló központú, ha „magában foglalja azt a felismerést, hogy a tanuló ember már meglévő, korábbi tudása, kialakult elképzelései és hitei alapján értelmezi "asszimilálja" az új információkat, tehát új tudás konstrukciója során a meglévő mentális reprezentációk módosítása vagy felülírása történik”.  Ebben a környezetben kiemelten fontos lenne, hogy az oktató tisztában legyen a tanulók hozott tudásával, a konceptuális keretrendszerükkel, diagnosztizálja a kulturális hátterüket is.

(2) Tudásközpontú
A tudásközpontú környezet kritériuma „magában foglalja azt a felismerést, hogy a hatékony tudás kialakításában, a kompetencia fejlesztésben meghatározó szerepe van a tananyag gondos kiválasztásának, ami maga után vonja a jelenlegi tantervek revízióját és átstrukturálását is”.

(3) Értékelés középpontú
Az értékelést a középpontba helyező környezeteknél „a tanulás során nem elegendő a folyamat végén bekövetkező, szummatív értékelés; folyamatos visszacsatolásra van szükség, hogy a tanuló tudatában legyen: megértette-e az anyagot, és hogy a tanár korrigálni tudja a tanulási tévutakat”.

(4) Közösség-központú
A közösség-központú környezetek tervezése „magában foglalja azt a felismerést, hogy a sajátosan emberi tanulás alapvetően szociális konstrukció, és hogy a társas tanulás tervezése, szervezése és vezetése (projekt alapú tanulás, kooperatív tanulás, tanuló közösségek) a pedagógus egyik kulcs kompetenciája.

Saját tapasztalataimból tudok a fentiekre egy példát hozni, nevezetesen a (már általam oly sokat emlegetett) virtuális tanulási környezetünket, a Second Life-ot. Tudom, hogy ezt a részt inkább azok érthetik meg pontosan, akik részt vesznek ebben a tanulási folyamatban, mégis nagyon helyénvaló, és véleményem szerint jó példája a virtuális tanulási környezetnek az SL.
A távoktatási kurzust mi a blended learning (vagyis vegyes oktatás) keretein belül tanulhatjuk. Hiszen vannak személyes konzultációink, vannak webináriumaink, illetve a Second Life virtuális ELTE campusán virtuális konzultáción (és opcióként fogadóórán) is részt veszünk.

A tanuló-,tudás-, értékelés- és a közösség- központú értékelés gond nélkül megjelenhet a virtuális térben, mint azt tapasztaltuk az elmúlt hónapokban.

Tanulóközpontú: Távoktatás és e-learning kurzust én korábban már hallgattam egy másik egyetemen, mégis most egy teljesen új megvilágításba (és helyszínbe) került. Tehát vannak előzetes ismereteim a témában, mégis ez alakommal teljesen másként tekintek/tekintünk a témákra, így új tudást kell konstruálnom a meglévő elemekből és a frissen megismertkből.

Tudásközpontú: A tananyagokat szerdánként kapjuk meg a webináriumok alkalmával, melyből (általában) blogbejegyzés születik, s hétfőnként valamilyen feladattal kötjük össze a tanultakat a Second Life-ban. Egy olyan tananyag, mely virtuális környezetben is alkalmazható nem kevés oktatói munkát és energiát igényel (mint azt megtudtuk az elmúlt páros konzultáción is J ) Hiszen alkalmazkodni kell (oktatónak, hallgatónak és magának a tananyagnak is) a megváltozott körülményekhez, feltételez egyfajta magasabb digitális írástudást.

Virtuális környezet- közösség- tanulás
Értékelésközpontú: Ez gyakorlatilag megfelel a hétfői virtuális konzultációknak: vagy soportos feladatmegoldással és beszámolóval, vagy ’quiz chair’ által végzett tesztek kitöltésével vagy páros konzultáció útján tapasztaljuk meg hétről-hétre a számonkérési lehetőségeket.

Közösség-központú: Kell ezt magyarázni egyáltalán? Elég, ha csak az elmúlt pár hét páros feladatára gondolunk, ahol közösen kellett egy előre kijelölt témát feldolgoznunk. De hetekkel ezelőtt kipróbáltuk a „nagyobb” csoportban (5-6 fő) való munkát is.

Elefántok a virtuális térben is léteznek...
  „Virtuális tanulási környezetben a kooperatív tanulás tervezése és vezetése komoly előkészületeket és folyamatos figyelmet igényel. Míg tantermi környezetben az előkészítés átgondolatlansága, a nem egyértelmű instrukciók keltette bizonytalanság improvizatív módon könnyen korrigálható, addig online környezetben káoszt okozhat. A tanár rákényszerül a következetes, minden részletre kiterjedő tervezésre, a teljesíthető és mérhető, egyértelmű és világosan megfogalmazott követelményrendszer megfogalmazására. A motiváló, magas interaktivitású, értelmes tanulói kooperációt magában foglaló feladatok elkészítése fokozott időráfordítást és kreativitást igényel. A diák tanulása nem fekete doboz a tanár számára, a tanulási folyamatot tükröző kommunikáció a tanulásmenedzsment szoftverek segítségével nyomon követhető. A tanár be tud avatkozni, képes segíteni a megértést, mert biztosítva van a folyamatos visszacsatolás lehetősége. Elősegítheti a tanulók közötti kommunikációt, segítheti a kreatív gondolatok kibontakozását, korrigálhatja a tévedéseket, egyoldalú, felületes megfogalmazások esetén új tényekre, másféle nézőpontokra hívhatja fel a figyelmet. ” (Komenczi: Tananyagfejlesztéselektronikus tanulási környezetekben)


Leszögezném: egy program sem váltja meg a világot, és lesz képes zsenit nevelni a leglustább gyerekből (sem) - ezt nem állítom az Second Life estében sem. De mint azt már korábban említettem, a puding próbája az evés (csak, hogy az elefántok is eltűnjenek!). Meg lehet tapasztalni ezt a fajta világot, a különbségeket a hagyományos, távoktatás, és online oktatástól, a saját bőrünkön érezni, hogy milyen ez virtuális tanulócsoport életében részt venni- miben más, miben hasonló. Ki lehet próbálni, a lehetőség adott. Maximum azt mondjuk utána, köszönöm ez nekem nem tetszik. Van, aki meglátja a lehetőséget benne, van, aki inkább a hagyományosabb keretek között marad a tanulás terén. Nyilvánvaló, hogy nem alkalmas mindenkinek, és nem alkalmas mindenféle oktatási program megvalósítására (például egy főzőtanfolyamot nehezen tudnék elképzelni inword- hiányoznának az illatok és ízek :-) ), de van, amit kiválóan lehet modellezni általa. Ennek alátámasztására végezetül álljon itt egy videó az ELTE virtuális Tudáspresszió podcast-jei közül - Virtuális egészségügy.



Felhasználtam:


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése