1.) E-learning (eLearning)
http://www.sulinet.hu/ikt/docs/17_szakmacsoport/rendeszet/rendeszet_06.html |
„Az e-learning néven
összefoglalható fejlesztések, programok, tananyagok a tanulásszervezés,
tanulásirányítás és tanulás-támogatás olyan formáit jelentik, amelyek három,
jól körülírható forrásból merítenek: a számítógéppel segített tanulás
eszközrendszere, az internetes, webalapú tanulás eszközrendszere, a távoktatás
tapasztalatai és eszközrendszere.” (Komenczi, 2006. 10.o.). A definíció után
nézzük meg e három területet külön-külön.
1.1. Számítógéppel segített tanulás
Az e-learning egyik
összetevője a számítógéppel segített tanulás. Lényeges eleme az információfeldolgozás, és adattárolás.
Ez utóbbi színtere már nemcsak az emberi agy, vagy a papír alapú dokumentumok,
hanem egy külső memóriaegység (például: winchester, hajlékonylemez).
Kulcsfogalma az interaktivitás, hiszen a bevitt válaszok befolyásolják a
működést, a későbbi munkamenetet. A digitális technikának köszönhetően a visszacsatolás
is sajátosan jelenik meg. A hipertextek támogatják a nemlineáris
tanulási utakat, a tanuló választhatja meg, hogy melyik „útelágazás” mentén
halad tovább, visszalép egy leckében, vagy azt teljesen kihagyja. A multimédia
és animáció is a tanulók igényeit igyekszik kielégíteni és a tananyagot
szemléletesebbé tenni, de például egy webkamera segítségével egy virtuális
valóság is konstruálható tanulási környezetként.
1.2. Online, web alapú tanulás
Az internet fejlődésével
és rohamos elterjedésével felismerték a hálózatokba kötött számítógépek
kínálta lehetőséget: sokkal nagyobb tárhely (nem kell mindent a saját számítógépre
menteni, megoszthatók az elemek a hálózat tagjai között), közvetlenül mehet
végbe a kommunikáció, ezáltal gyorsabb a kapcsolatteremtés. Így a hálózatosodás
miatt felértékelődött az információmegosztás, tartalommegosztás
jelentősége, hiszen számítógépeken- interneten keresztül ez a folyamat csupán
pár pillanatra redukálódott (szemben a postai levél alapú megosztással).
1.3. Távoktatás
A távoktatás fogalmára
rengeteg definíció létezik, én a következő módon definiálom. Az oktatás egy
lehetséges formája a hagyományosnak tekintett nappali, esti, levelező képzési
formák mellett. Nevéből is adódik, hogy a tanulás távolságból (távirányítással)
irányított speciális formája, mely a tanulótól egy autonóm tanulási környezetet
igényel. A tanulási folyamatot lépésről lépésre meghatározza, rendszerezi.
Mivel képes egyidőben sok embert tanítani, így a tömegoktatás eszközévé vált.
Megszűnik a tanárok tradicionális ismeretátadó szerepe, a tanulás irányítását
az úgynevezett tutor segítségével végzi. (Vö.: Kovács, 2005)
A
számítástechnika fejlődésével és a tudományos innovációkkal a távoktatás
technikai háttere is jelentős mértékű átalakuláson esett át. A webkamerával,
vagy az olyan programokkal, mint az általunk is használt Ustream, eltűnt a
„csak itt és csak most” érzés, a tanórák bármikor és bárhol követhetők,
visszanézhetők a hallgatók igényei szerint (nincs időhöz és térhez kötve). A
hagyományos oktatással szemben a távoktatásban tutorról beszélünk, aki
már nem egy „mester” szerepét tölti be az oktatás folyamatában, hanem segítő,
támogató feladata van.
Ezen
pozitívumok ellenére is csak kevésbé tudott elterjedni a távoktatás
Magyarországon. Sajnos a technikai fejlődés ellenére (vagy épp amiatt?!) is még
élnek a különböző hiedelmek a távoktatással szemben. Sokan megszokták már az
oktatási rendszer által favorizált folyamatos készenlétet, például a
közoktatásban fellehető gyakori számonkérések (röpdolgozat, szódolgozat,
felelés, ’kistémazáró’) miatt. Így ők nem tudják elfogadni a távoktatás önmenedzselést
igénylő jellegét, azt, hogy ebben a tanulási formában nagyrészt egyedül kell
tanulniuk, saját maguknak kell beosztaniuk idejüket és a tananyagot, és csak
kevesebb szerep jut a konzultációknak. Félnek, hogy „elúsznak” az idejükkel,
mivel nincsenek rákényszerítve a folytonos tanulásra.
A távoktatás egy
másfajta szemléletet, attitűdöt kívánna meg a hallgatóktól, amire még nem
mindenki készült fel. Ennek megoldására Papp Ferenc próbál adni néhány lehetséges
elemet. „Fontos az e-learning és a
távoktatás, nyitott képzés elfogadottságát, látható sikerét biztosítani sikeres
mintaprojektek megvalósításával és széles körű bemutatásával. Rendkívüli fontosságú
ebben a hatékony kommunikáció jelentősége. A fejlesztési tevékenység hatékonyságát
jelentősen növelheti a közvélemény széles körű tájékoztatása, a releváns
információ terjesztése, a tudatosság növelése a társadalmi elfogadtatás céljából.”
(Papp, 2005. 11.o.)
2.)
Az eLearning jellemzői
Az eLearning egyik
fontos jellemzője a didaktikai tervezés, amely nagyrészt az oktatási tartalom
kiválasztását és formálását jelenti. Másrészt fontos a tananyag szövegének a
didaktikai szempontok szerinti megalkotása. A napjainkban jellemző, digitális
technológián alapuló távoktatási anyagokban már a hipertextek segítségével
elágazások vannak. Itt már a hallgató dönti el, hogy melyik úton halad tovább a
tanulásban, átlép egy modult (modularitás!), vagy visszafordul. A
modularitás jegyében a tananyagot elemei egységekre bontják fel. Mivel maga a tartalom
kijelölés nem biztosítja az eredményes tanulást, fontos lépés kijelölni a
lehetséges tanulási utakat (de ne legyen túlszabályozottság!), melyekhez
útmutatót is biztosítani kell. A korszerű tananyagok, tananyagközvetítő
alkalmazások tartalmaznak a szöveg mellett már képeket, hanganyagot, mozgóképeket,
animált elemeket, tehát multimédiás egységeket is. Örvendetes felismerés, hogy
a diákok nem egyformák, előzetes tudásuk nem azonos, így tanulási útjaik sem
lehetnek egyformák, nekik kell eldönteni, hogyan is akarnak továbbhaladni. Végezetül
szem előtt kell tartani azt a tényt, hogy az eLearning tartalom- és tevékenységrendszer
összessége, mely együttesen a tanulási környezett része.
3.)
Az elektronikus tanulási környezet kommunikációközpontú elmélete
A tanulás középpontjában
maga a tanuló áll és öt helyről érkezne információk felé. Egyrészt a tanártól
kap instrukciókat, és ezekre visszacsatolást ad. Másrészt a társakkal
is interakcióban van. A könyvekből, jegyzetekből (nyomtatott
dokumentumokból) is a tanulás forrásai. Az interaktív elektronikus médiumokat böngészve
is információkat gyűjt, illetve a nem interaktív elektronikus média is
hatással lehet a tanulási folyamatára.
Az infokommunikációs
eszközöknek három igazán fontos funkciójuk van az elektronikus tanulási
környezetben. Az első a rendszerszervező funkció, melyben
főként oktatásszervezési feladatokat kell ellátni, tehát megszervezni azt, hogy
mikor, mit csináljon a tanuló. Például, hogy be tudjon lépni egy Facebook
csoportba, tájékozódhasson az ETR-ben, használja az intranetet stb és mindezt
mikor végezze el.
Az információszolgáltató
funkció a tanuláshoz, tananyag elsajátításához szükséges forrásokat teszi
elérhetővé, melyek lehetnek akár interaktívak, modulárisak, és ha ismerjük az
előzetes ismereteket, akkor személyre szabottak is.
A kommunikációs funkció
pedig az interakcióknak ad teret. Ennek jegyében csoportok alakulhatnak (például
a Konnekt csoport), online tanulóközösségek szerveződhetnek, melyek alapja a
kommunikációs, az információmegosztás.
.)
A módszer és médium elektronikus tanulási környezetben
Mint az már fent
említettem részben a technikai újdonságok lendítik előre a távoktatást is. De
ezek az innovációk annyira gyorsan változnak, hogy a hozzá kapcsolódó
módszertan, nem tudja lekövetni. Manapság jellemző az egyszer használatos módszerek
tárháza, ami ma még jó, alkalmazható, lehet, hogy holnap már elavultnak
fog számítani. Ez a gyors fejlődés viszont nem engedi az attitűdöket változni,
alkalmazkodni. A lineáris tanulás helyett meg kell tanulni eligazodni a hipermédia
adta elágazások között. A távoktatás már
nem tanárközpontúságon alapul, mint a hagyományos oktatás, hiszen a tanár
irányító, vezető szerepe megszűnik, helyette csak terelget, segít, facilitál- tanulóközpontúvá
válik. „Ez több mint csupán különböző tanulási stílusokhoz való alkalmazkodás,
vagy pl. annak a lehetővé tétele, hogy a tanulók megváltoztathassák a betűméretet
vagy a háttérszínt, ez magának a tanulás felügyeletének a tanuló kezébe
helyezése”. (Szűcs és Zarka, 2006. 26.o.
) Szintén a távoktatás másfajta szemléletet követel meg a tananyagok terén is:
nem készen kapjuk az információt, nem pusztán befogadók vagyunk a távoktatásban,
hanem meg kell tanulni magát a tanulást is megtanulni.
Tehát a távoktatás
teljesen más felfogást követel a tanulótól. Itt már nem tömegoktatás zajlik,
hanem egyénileg személyre szabott tananyagot kap a hallgató, mely az ő előzetes
tudására épül. Ezáltal megtapasztalhatja, hogy a tanulás lehet egy szórakoztató
dolog, lehet örömmel is az ismereteket elsajátítani.
- Komenczi Bertalan (2006): Az E-learning lehetséges szerepe a magyarországi felnőttképzésben. Kutatási zárótanulmány. Nemzeti Felnőttképzési Intézet, Budapest. http://mek.niif.hu/06700/06773/06773.pdf
- Kovács Ilma (2005): Új út az oktatásban? A távoktatás. OKKER, Budapest. http://mek.oszk.hu/02500/02584/02584.pdf
- Papp Lajos (2005): Az e-learning a felnőttképzésben (trendek, perspektívák, európai környezet). Kutatási zárótanulmány. Nemzeti Felnőttképzési Intézet, Budapest. https://docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:RM4akK7mHHoJ:https://www.nive.hu/Downloads/Szakkepzesi_dokumentumok/Felnottkepzesi_kutatasok/DL.php?f%3D22papp.pdf+papp+lajos+az+e-learning+a+feln%C5%91ttk%C3%A9pz%C3%A9sben&hl=hu&gl=hu&pid=bl&srcid=ADGEESge4o-wkRuC-kj-3LCR8ted53qzIE4UJcILkC7E8UsBwUWxVBV1J5hcU90FteJ3J4Fx50YddFhVrXjZ-YBvuarUmUmRVKiQHd-JpFt3LHDea3hElY9qdjq3C22bZyFOxwFiTz9Z&sig=AHIEtbRTepI5lnic3osVxF4bOakepEpMMw&pli=1
- Szűcs András, Zarka Dénes (2006): A távoktatás módszertanának fejlesztése. Kutatási zárótanulmány. Nemzeti Felnőttképzési Intézet, Budapest. http://mek.niif.hu/06800/06835/06835.pdf
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése