2012. március 11., vasárnap

Az oktatás környezete, az oktatási környezet színterei





Az oktatás színtereinél megkülönböztetünk:
  • kontakt oktatási tevékenységet
  • online eszközökkel támogatott kontakt tevékenységet
  • blended learning környezetet
  • távoktatást, mint távoktatási környezetet


Oktatási környezet színterei

A kontakt oktatási tevékenység a személyes kapcsolattartáson alapul: tanár és tanuló térben, időben nem különül el. Ez a forma nem jelenti a technikai eszközök hiányát, a számítástechnikai eszközök jelen lehetnek, de a hálózati kapcsolat nincs meg. A tanár használhat akár digitális táblát is. De az oktatási folyamat és tartalom egy zárt környezetben megy végbe, menet közben nem történik jelentősebb változás.

Az online eszközökkel támogatott kontakt oktatási tevékenység térben és időben azonos tevékenységsorozatokat jelent, hálózati kapcsolat támogatásával (az osztályterem „nyitott” teremmé válik), de még mindig nagyban épít a személyes kapcsolatra.  Az információs és kommunikációs folyamatok interaktív kapcsolatot teremtenek, ami támogatja, növeli a produktivitást.

A blended learning, vagyis a kombinált tanulás „az elektronikus oktatástechnológia és a hagyományos jelenléti képzés elemeinek keverését, vegyes” alkalmazását jelenti. (Kovács, 2011. 104. o.) Tehát nem csak kontakt tevékenységet tartalmaz, hanem elkülöníthető egy az online és/vagy virtuális térben megoldandó feladatokat igénylő rész is. Az oktatási folyamat néhány eleme így térben és időben nem azonos, az információs és kommunikációs folyamatok nem szinkron idejűek. (Erre jó példa a Távoktatás és e-learning kurzusunk, melyben vannak személyes konzultációk, és a Second Life biztosítja a virtuális tanulási teret.)

A távoktatás, mint oktatási környezet a nevével ellentétben nem zárja ki a személyes kapcsolatot, de döntő többségében az online és/vagy virtuális környezetben folyatott tevékenységek a jellemzőek. Térben és időben elkülönülnek egymástól a résztvevők, viszont egyes feladatok igényelhetik a közös megoldáskeresést, együtt dolgozást. Lehet tevékenység vagy tartalomközpontú ez a környezet. Az első esetben az oktató előre nem látja a kimenetet, facilitálni kell a hallgatók munkáját, ami nagyfokú módszertani alaposságot feltételez, felkészültséget igényel az oktatótól. A tartalomközpontú környezet a „könnyebb” út, itt az egyénre hárul a tanulás felelőssége. Tehát a távoktatás hatékonysága nagyban függ a módszertani kidolgozástól (s kevésbé a személyes jelenléttől).


Oktatási környezet technológiája és eszközrendszere

A kontakt osztálytermi tevékenység technológiájához hozzátartoznak elektronikus eszközök, de hálózati kapcsolat nélkül. Így például lehet használni számítógépet/laptopot, tabletet stb, de internetes és intranetes kapcsolat nélkül. Mint arra már fent utaltam, a digitális tábla, digitális taneszközök és tananyagok alkalmazása is jelen lehet ebben az oktatási környezetben.

A szimulációs és számítógépes játékok az oktatásban való alkalmazása során fejlesztő játékokat visznek az osztálytermi közösségbe. (De itt csak a fejlesztési céllal megalkotott játékok jöhetnek szóba, vagy olyan típusok, amikről bizonyítható, hogy használatuk fejlődést idéz elő az egyénben- pl. Counter Strike- térészlelés fejlődése!) Itt a komplex tartalom egy előre meghatározott nevelési-oktatási célt szolgál (például bizonyos kompetenciák, képességek fejlesztése…)

Az mLearning vagyis a mobil tanulási környezet a „bárhol tanulást” testesíti meg, vagyis a helytől, időtől, platformtól nem befolyásolt környezetet. Egy egyéni tanulást segítő szemléletmód, mely alapvetően tartalomközpontú. Kérdéses pontja lehet, hogy ha kommunikáció késleltetett, akkor a kooperációt igénylő tevékenységek is késleltetettek lesznek?

Az online eszközrendszerek a tanulás támogatásában az információ- és a tartalommegosztás estében kulcsszerepet töltenek be. A tanulási folyamatot segítik a képek, hangok, szövegek, mozgóképek, és egyéb webes eszközök is (de csak kétdimenziós formában). Interaktív kommunikáció zajlik a felek között, itt már a hallgató is tartalomközlő lesz, nem csak befogadó.

Az online közösségek eredeti céljuk szerint nem tanulási környezetek, csupán egyazon téma iránt érdeklődő feleket tömörítette egy csoportba. Időközben felfedezték a lehetőségeket egy-egy ilyen csoport esetében, hiszen ezen portálok használat már beépült az emberek napi életritmusába és kommunikációs platformjába. Így ki lehet használni az ott töltött időt, és lehet rá tanulási tevékenységet építeni, ahogy ez a közösségi oldalak (pl. Facebook) esetében is történt/történik. Praktikus megoldás, mivel az ember úgyis sok időt tölt ott, miért is ne lehetne e tanulási tevékenység támogatására is felhasználni.

Az online tanulási környezetek „olyan környezeteket jelent, ahol a tanítás és tanulás feltételrendszerének kialakításánál meghatározó szerepe van az elektronikus információ- és kommunikációtechnológiai eszközöknek.” (Komenczi, 2009. 114. o.). Az általunk ismert és használt e-learning (Moodle) rendszere is online tanulási környezet, az LMS (Learning Management System)- tanulást menedzselő rendszerek körébe tartozik. Ez egy keretet ad a tanulási tevékenységnek, tevékenységközpontú, s támogatja a kontakt oktatást. Míg az LCMS (Learning Content Management System)- a tanulást és a társadalmat menedzselő rendszer, mely tartalmat is kezel.

A virtuális oktatási környezetek technológiája nem keverendő össze a az online környezettel illetve a játék alapú környezettel.  Egy grafikailag kialakított háromdimenziós környezetben zajlik a tanulási folyamat, amely a valós oktatási helyszín környezeti korlátaitól mentesít, de (részben) a valós oktatási folyamatot kívánja leképezni (lásd: Second Life).  


(forrás itt)

Felhasznált irodalom:
Komenczi Bertalan (2009): Elektronikus tanulási környezetek. Gondolat Kiadó, Budapest.
Kovács Ilma (2011): Az elektronikus tanulásról a 21. század első éveiben. Magánkiadás. Budapest. http://mek.oszk.hu/09100/09190/09190.pdf

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése