Számomra a digitális, számítógépes technika használata nem okoz nagyobb gondot,
magabiztosan kezelem a programokat, illetve viszonylag könnyen sajátítom el az
új dolgokat. Igen, a digitális nemzedék tagja vagyok, digitális bennszülött
vagyok- néha csipegető, néha új hódító (vagy a közismertebb X-Y-Z
generációs felosztás szerint, az Y generáció tagja). A digitális bevándorlók viszont már
felnőttként (netán idősebb korban) találkoztak a technikai újításokkal,
kifejlesztették magukban az elsajátításhoz szükséges készségeket, de a gépek,
programok használatában „akcentusuk” van. „A digitális bevándorló akcentus”
abban nyilvánul meg, amikor első gondolatunk helyett csak második az Internet,
amikor információra van szükségünk, vagy amikor elolvassuk valamelyik számítógépes
program kézikönyvet és nem abból indulunk ki, hogy úgyis rájövünk hogyan működik
használat közben. Az idősebb generáció másképpen szocializálódott, mint
gyermekeik, és most tanulja az új nyelvet” (Felosztás eredete, idézet: Prensky, 2001. http://goliat.eik.bme.hu/~emese/gtk-mo/didaktika/digital_kids.pdf)
Az előadáson elhangzott
felosztás szerint a homo oralistól (beszélő ember) a fejlődés során a homo
interneticusig (internetet használó ember) vezet az út. „Útközben” fejlődött, a
technika, a számítástechnika, mely az internet-így a digitális világ - elterjedésének
a bölcsője. Rövid fejlődéstörténet a teljesség igénye nélkül: Kezdetben vala az
abacus. Majd jöttek a logarlécek. Majd Pascal és az első automata számológép.
Majd Babbage programozható gépe. Majd a lyukkártya. Majd a II. világháború és
felgyorsultak az események: ABC, Mark I, MARK II , Neumann János és a Neumann - elvek, ENIAC, UNIVAC, IBM, Kemény János és a BASIC programnyelv, Kalmás László- játékelmélet-algoritmusok, IC, a
mikroprocesszor, aztán jött Bill Gates és Paul Allain az Altair- Microsofttal, Charles Simonyi, PS/2,
Macintosh, laptop, hajlékonylemez, multimédia, Pentium, iPad, tablet, optikai
számítógép. (bővebben itt)… Szó szerint a technika száguld mellettünk. Vagy előttünk…és mi
próbáljuk utolérni… Vagy digitális bevándorlók vagyunk,/leszünk vagy digitális
bennszülöttek…
De mit is takarnak ezek a fogalmak?
Úgy vélem, hogy a digitális bevándorlók és a digitális
bennszülöttek között nem lehet éles határt meghúzni, hogy ki hova „sorolható be”.
De talán a technika/innováció elfogadása, megismerési vágya, az alkalmazási
igények mentén választhatnánk el a két felhasználói csoportot egymástól. Ám óriási különbségek figyelhetők meg az azonos
csoportban lévők között is, elsősorban az IKT technológiák használata, digitális
kompetenciák és készségek területén.
Digitális bevándorlók (digitális telepesek)
Ők azok, akik nem születtek bele a digitális világba,
de életük során próbálnak alkalmazkodni a megváltozott körülményekhez. Közöttük
akadnak ’kívülrekedtek’, akik nem használják a modern technika vívmányait, nem
veszik igénybe az internetet, elutasítják ezeket az eszközöket. A ’derékhad’
követi a fontosabb változásokat, de nem mélyed el a tartalmakban, a
programokban, csak annyiban engedi be az éltébe a digitális világot amennyire
például a munkájához, technikát igénylő magánéleti mozzanataiban igénye van rá
(pl. Skype-ot használó nagyszülők, akik az internetet szinte csak erre
használják). A ’hódítók/felfedezők’ már jelen voltak az internet
megszületésénél, így jobban érdekeltek a használatában is, könnyebben
boldogulnak, de nem ez határozza meg alapvetően az életüket. Mindhárom
kategóriára jellemző a „digitális akcentus”. Erre a legjobb példa, mikor a dokumentumokat,
emailokat inkább kinyomtatják, mert úgy kényelmesebben tudják elolvasni, mint a
képernyőt figyelve, illetve inkább postai úton adnak fel levelet az
elektronikus üzenetküldés helyett.
Digitális bennszülöttek (digitális nomádok)
Ők azok, akik már az
internet megjelenése utáni korban élnek. A ’leszakadók’ lehetnek elszigeteltek,
technofóbok, vagy érdektelenek, lényegét tekintve a közös bennük, hogy önként
nem közelítenek az internet felé. A ’csipegetők’ véletlenszerűen használják a
technikát- csak ha szükségük van rá, lehetnek ’szörfölők’, ’játékosok’, ’bloggerek’,
vagy ’szemetelők’. Az ’új hódítók’
professzionális módon nyúlnak a technikához, ismerik az újításokat, a tartalom
bővítéséért próbálnak lépéseket tenni. Ez utóbbi csoport tovább bontható: ’architects’,
’kreatívak’, top seeds’ felhasználókra.
Ez a nemzedék az információkat azonnal akarja. Ezzel
én is így vagyok. A polcomon ott ülnek a lexikonok, mégis ha sürgősen szükségem
van egy adatra, először az internethez nyúlok. Mert gyorsabb, mert látványosabb
a sok multimédiás eszközzel: mert jobban érzem magam, ha kép/video is párosul a
tények mellé- amennyiben ez lehetséges. Ám mégsem vagyok ingerfaló, például szívesebben
olvasok egy könyvet, mint hogy az interneten böngésszek, vagy ott olvassak (ez
lehet, hogy ’sometimes online’? lét, ha már volt always online). Általában
multitask üzemmódban létezek. Párhuzamosan végzek tevékenységekhez mind az
interneten, mind azon kívül, de a nagy koncentrációt megkövetelő dolgokkal (tanulás
vagy munka) csak teljes csendben tudok haladni- az internet okozta „zajok”
nélkül. Mégiscsak van igazság ebben: “Human
information processing is insufficient for attending to multiple input streams
and for performing simultaneous tasks,” write the study's authors Reynol Junco
and Shelia R. Cotton. (http://mashable.com/2012/02/29/facebook-homework-lower-grades-study/) Továbbá hálózatosodtam
is, webkettő (vagy másfél- még mindig ez a dilemmám) vagyok, ismerem és használom több
szegmensét a social media-nak , informális tanulócsoportokban tevékenykedek, sőt már a Second Lifeban is jelen vagyok.
Digitális nemzedék oktatási-pedagógiai szemmel nézve: A digitális világba beleszületett „generáció
tagjai, az egyre gyorsabban fejlődő kommunikációs technika különböző digitális
eszközeit (számítógép, internet, „web2” eszközök, mobiltelefon, okostelefon,
tablet stb.) a pedagógusok szemével nézve boszorkányos ügyességgel használják.
A használatot, különösen az iskolai használatot, lassan az intézmények nem
tudják kezelni, hiszen a pedagógusok nagy részének fogalma sincs arról, hogy a
gyerekeknél levő eszköz és az adott gyerek digitális eszközhasználati
kompetenciái közösen mire képesek.” ( http://www.osztalyfonok.hu/cikk.php?id=1019)
Na, akkor ezzel lehet
vitatkozni, kíváncsi vagyok a véleményekre- habár a csoport reggeli Facebook
kommunikációja némileg már ellőtte a poént.
„2000 óta felnövőben van egy új
generáció: a mostani óvodások vagy alsós kisiskolások, akik a tényleges
írás-olvasástudás előtt tesznek szert IKT kompetenciára és „információs írástudásra”.
A számítógépes ellátás és a szélessávú internet-hozzáférés elterjedésével
ugyanis ebből a korosztályból sokan 3-4 évesen elkezdik aktívan használni a
számítógépet, hogy a legújabb játékokkal játsszanak, állatos „cuki” képeket,
videókat nézegessenek a Flickr-en, vagy a YouTube-on.” (http://mipszi.hu/cikk/091129-internet-generacio-utan?page=0,1)
Én nem csodálkozom el ezen a jelenségen, hiszen napjainkba minimum(!) egy
számítógép vagy laptop megtalálható a háztartásokban, s a gyerek azt látja, hogy
szülei használják, így őt is érdekelni kezdi. Hosszasan lehetne vitatkozni
róla, hogy jó, vagy rossz hatással van ez a kisgyerekekre, fejlődésükre,
konstruált valóságképükre- de én a szkeptikusok közé tartozom, nem vélem helyes
dolognak, hogy már az óvodások is a gép elé üljenek (főleg ne felelős szülői felügyelet
nélkül).
”…az emberiség történetében most először, a gyerekek valami fontos felett gyakorolnak hatalmat. A szüleik legfeljebb a kisvasutat és a babavilágot irányították, a ma gyermekei azonban vezéregyéniségei egy digitális forradalomnak, ami átalakít minden társadalmi intézményt” http://mipszi.hu/cikk/091129-internet-generacio-utan
Ezekhez a gondolatokhoz kapcsolódva érdemes egy videót
is megnézni:.
A Csepeli- Prazsák- féle
internetes felhasználói típusok közül talán tanuló- informálódó lennék. Viszonylag
széles körben használom a webet, belopódzik a mindennapjaimba, ha akarom, ha
nem. A szabadidőmben viszont alig játszik szerepet: maximum megnézem a
moziműsort, vagy megrendelek egy könyvet, amit el akarok olvasni, de nincs
nagyobb térnyerése. Sosem játszottam internetes játékokkal, amivel mégis, az
meg nem tetszet meg annyira, hogy többször/többet is kipróbáljam.
Óra
végén felmerült a kérdés: Hogyan lehet az oktatást ezekhez a sajátosságokhoz
illeszteni? Nem tudok és nem is akarok kielégítő válaszokat adni, de egy kósza
gondolatot példaként feljegyzek, amit elképzelhetőnek tartok. Nagy szenvedélyem
a nyelvtanulás. Szerencsés helyzetben voltam, mert a gimnáziumi tanáraim remek
könyveket választottak a német illetve angol nyelvhez. Szép színes képeket (nagy
előny a vizuális típusúaknál J), rengeteg hanganyagot tartalmazó tankönyveket
természetesen munkafüzetekkel. Szerettem ezekből tanulni. Viszont a szavak
tanulása nagyon nehezen ment, ami pedig alapja lenne az idegennyelv tudásnak. Kénytelen
voltam belátni, hogy nekem, aki nem tud magolni, nagyon időigényes folyamat
egy-egy szódolgozatra felkészülni, egy új lecke anyagát elsajátítani. Aztán egy
PC boltban találkoztam egy elektronikus szótár programmal, s rájöttem, hogy van
hatékonyabb módja is a szótanulásnak számomra. Manapság még több lehetőség áll
rendelkezésre a könnyebb tanulásra az osztálytermekben. Például remek szótanító
programok vannak az interneten melyekkel szórakoztatóbbá tehető egy nyelvóra, játékossá
tehető a nyelvtanulás, úgy, hogy a hatékonyságából nem veszít.
(Itt egy magyar, követendő
jó példa. – „Felosztottuk a csoportokat, elkezdődött a játék. A
lelkesedést, amit a játék keltett, soha nem láttam még ebben az osztályban.
Sőt, talán egyik órámon se, ilyen mértékben. Az egyik csapat tagjai, akik
épphogy vezettek, állva játszották végig, annyira izgultak. A kérdéseket mind
tanultuk, és végre erőfeszítéseket tettek a legrosszabb tanulók is, hogy
megmentsék a csoport becsületét. Gratuláltak egymásnak, pacsiztak mikor jó
választ adtak. Szoros küzdelem lett az óra végére. Nyertest hirdettünk, de
mégis mindegyik csapatnak volt sikerélménye, és érezték, ez az óra olyan volt,
amire emlékezni fognak.”) http://tanarblog.bf.hu/internet-a-tanoran/2853-mindent-vagy-semmit-azaz-jeopardy?utm_source=tan%C3%A1rblog&utm_medium=twitter
http://videotar.mtv.hu/Cimkek/f/e/feher_peter.aspx
Kedves Melinda! Azt írod: "Ám mégsem vagyok ingerfaló, például szívesebben olvasok egy könyvet, mint hogy az interneten böngésszek, vagy ott olvassak." A pozitív ingerfaló egyszerre tud zenét hallgatni, tanulni, netezni és esetleg a környezetéből jövő kérdésekre is válaszolni. Ezt azért tudja megvalósítani, mert a megosztott figyelmét hatékonyan tudja több dolog irányába mozgósítani. Tehát az interneten böngészés önmagában még nem jelent ingerfalást! (http://oktinf.elte.hu/wiki/index.php/Ingerfal%C3%B3k)
VálaszTörlésKedves Teréz! Természetesen tisztában vagyok az ingerfalás fogalmával, tudom hogy nem (teljesen) azonos a böngészéssel- azt hiszem ennyi rutinom azért van a témában:-)
VálaszTörlésDe kicsit vitatkoznék az általad belinkelt szép hosszú definícióval. Én az ingerfaláshoz sorolnám olyan szinten a böngészést, hogy több ablakos/oldalas módban használom a Chrome-ot.
Nálam általában szól a netes rádió, vagy a youtube, nyitva az origo, mostanában a FB és a Twitter is bekapcsolva van. Emellett mondjuk a kutatásomhoz olvasok, nyitva a G.docs, esetleg a Word. Oldalak között ugrálok (böngészek itt-ott!), rápillantok az órára, néha az akkumulátor kijelzőjére, vagy a levélfigyelőre, ESET-re...Sosem működök 1 ablak/1oldal módban, időről-időre váltok a platformok között, ergo az én definícióm szerint böngészek. De ha komolyan akarok dolgozni, bezárom az ablakokat, különben sosem haladnék, vagy inkább könyv formátumú olvasmányt választok a digitális helyett.
De ha a böngészés nem jó fogalom, akár hívhatjuk "váltakozó- képernyőfigyelésnek némi körítéssel"..jobb szót nem tudok rá most hirtelen... :-)