Körülbelül ott
folytatom, és tágítom tovább a témát, ahol a múltkori bejegyzésemben
abbahagytam. Szó esik online
eszközrendszerekről a tanulás támogatásában; online közösségekről; online
tanulóközösségekről; online tanulási környezetekről; és virtuális oktatási
környezet technológiájáról.
Online eszközrendszerek
a tanulás támogatásában
Legfontosabb
kulcsszavai a produktivitás, az információ- és tartalommegosztás. Az online
megosztás (ami nem egyenlő a tanulási művelettel!) eredetileg nem a közösségi
igényeket kívánta kiszolgálni, de a technika fejlősével, illetve a társadalom
ezirányú igényeinek növekedésével ma már ez kikerülhetetlen. Itt megint a
Facebookra utalnék, mely egy ismerőskeresésen/jelölésen alapuló portálként
alakult meg, de felismerve a lehetőségeket, ma már tanulási célokra is teret ad
például a viszonylag egyszerű megosztás által. De pont amiatt, hogy ezek a
platformok nem oktatási környezetnek lettek kifejlesztve, a köztudatban nem is
gondolnak egy efféle hasznosíthatóságra. Pedig a lehetőség adott, a
kezelőfelület könnyen kiismerhető, a megosztás rutinszerűen végbemegy, a kommunikáció
gyors a felek között.
Az online közösségek
Az
online közösségek esetében már nem a felhasználáson van a hangsúly, hanem a
módszertanon- nagyon alapos odafigyelést és átgondolást igényel. A tanári,
oktatói szerepkör és tevékenység is jelentős változásokon megy keresztül: más
kompetenciákat igényel egy online közösségben való részvétel (gondosan felépített
profilt is megkíván).
Illetve
rengeteg kérdős vetőfik fel ebben az oktatási környezetben. Milyen viszonyt
ápoljon tanár és diák egy online tanulási folyamat során (például: Jelöljük vagy
ne jelöljünk ismerősnek?). Szakmai vagy magán profilt hozzunk létre? Esetleg
mindkettőt érdemes elkészíteni, és ismerőseinket így „beválogatni” a különböző profilunkba?
Vagy egy profiloldal is elég, de használjuk a biztonsági beállításokat,
szűrőket, korlátozásokat? Fontos, és alapos átgondolást igénylő kérdések ezek…
Felmerülhet
az online tartalommegosztás problémája, azaz a hallgatók kilépve a kontakt órák
megszokottságából, kezdetben nehezen osztják meg produktumaikat, gondolataikat
az internetes felületeken (habár itt meg kell jegyezni, hogy például a Facebook
ezen szempontból vizsgálva egy „otthonosabb”, ismertebb felület a hallgatóknak,
így komfortosabb, mint egy idegen alkalmazás, gördülékenyebben nyilvánulnak
meg- lásd: KONNEKT csoport).
Az online
tanulóközösségek
Az
online tanulóközösségeket sokan, sokféleképpen definiálják. Én erre most nem
teszek kísérletet, de egy (hosszabb) idézetet megadok a fogalom tisztázása
végett. „A tanulóközösség terminus azt a nézőpontot fejezi ki, mely szerint a
tanulás társas tevékenységek eredményének vagy melléktermékének tekinthető.
(Marton, 2000) E megközelítés szerint az online tanulóközösség lényege az
online környezetben kialakuló interakciókban, csoporttevékenységekben keresendő.
(pl. Tu és Corry, 2002; Luppicini, 2003) Ezen a gondolatmeneten továbbhaladva
minőségi eltéréseket tehetők a csoporttevékenységek alapján, például aszerint,
hogy megjelenik-e kollaboráció vagy csak kooperációról van szó (Hathorn és
Ingram, 2002), míg mások addig nem is tekintik a virtuális közösséget
tanulóközösségnek, amíg nem zajlik kollaboratív tanulás a keretei között. […] értelmezése
szerint a kollaboráció mellett egyfajta reflektív gyakorlatra van szükség
ahhoz, hogy az online közösségből tanulóközösség váljon. A meghatározások
további gyakori jellemzője a közösséghez tartozás érzésének kiemelése. (pl.
Brown, 2001; Palloff és Pratt, 2005; Rovai, 2002; Tu és Corry, 2002)” (Fejes, 2007. 33. o.)
Az
előadáson két példát is hallhattunk az online tanulóközösségekre. Ez első volt
a Khan Academy (a honlapja itt érhető el )
Így definiálják saját missziójukat: We're a not-for-profit with the goal of
changing education for the better by providing a free world-class education to
anyone anywhere.” „All of the site's resources are available to anyone.
It doesn't matter if you are a student, teacher, home-schooler, principal,
adult returning to the classroom after 20 years, or a friendly alien just
trying to get a leg up in earthly biology. The Khan Academy's materials and
resources are available to you completely free of charge.” (itt)
A
másik példa a P2P (Peer-to-peer).
„At P2PU, people work together to learn a particular topic by completing tasks,
assessing individual and group work, and providing constructive feedback.”-
írják szintén a fent megjelölt kezdőlapon.
Online tanulóközösségek |
Gyakorlatilag
az online tanulóközösségek kilépve az iskola merev szabályai alól, a „tanulni élmény”,
„szórakozva tanulva” érzést kívánják közvetíteni, azt, hogy az internet
segítségével, egy közösséget alkotva is lehet tudást szerezni. (Tehát a nyílt,
szabad oktatás intézményesül a weben, és nem az intézményesült oktatás megy a
webre.)
Ám
az online tanulóközösségek nem kívánja kiszorítani az oktatás piacáról a
hagyományos, formális oktatást. Konkurenciának maximum csak abban a
kontextusban tekinthető, hogy itt egyértelmű cél a szórakozva, közösségi
élményként tanulni, mely vonzóbb lehet az emberek számára például a kontakt
osztálytermi tanulásnál.
Online tanulási
környezetek
Ide
sorolható az általunk is ismert és használt Moodle felület. Ezen LCMS
rendszerekben a tevékenységközpontúság egyre jobban háttérbe szorul, mind több
kifelé mutató link jelenik meg rajta (könyvjelző funkció?!), melyek a
tartalommegosztás labirintusába zárják a platformot. Ezzel szemben a web 2.0
eszközök sokkal innovatívabbak, felhasználó- (és hallgató) barátabbak, így ha a
Moodle nem változtat a stratégiáján, a felhasználók elpártolhatnak tőle. Megoldás
lehetne például egy a hallgatók által is testreszabható, nem zárt rendszerű
platform, vagy egy Mahara- Moodle hálózat, mely egy nagy közösségi
oktatási-tanulási környezetet teremtene meg (ez lehetne a „tanulós Facebook”). Viszont
a tapasztalatok és a kutatások szerint a tanulóközösség szervezése egy ilyen
felületen nem működik olyan intenzíven, mint például egy Facebookon létrehozott
tanulócsoportban.
Virtuális oktatási
környezetek
Az
általunk is használt Second Life ebbe a kategóriába sorolható.
A
virtuális oktatási környezetek nem azonosan az online környezetekkel, hiszen
itt egy 3D alapú környezetről beszélünk, melyben a valós tér másolható és
fejleszthető is, illetve a használni kívánt funkció szerint teljesen egyedi tér
is kialakítható. Játéknak sem tekinthetők ezen programok, már csak a grafikai „fejletlenség”
miatt is (a mai játékok sokkal kifinomultabbak, kidolgozottabbak).
A
személyek szokatlannak tűnhetnek, de mégis igen reális, hiszen mindenki
látható, nem lehet elrejtőzni (ám van kilépési lehetőség).
[saját forrás] |
A
térhasználatnál megfigyelhető, hogy nincsen személyes tér, viszont a zárt
tereket a felhasználók kényelmetlenek vélik. Illetve, mint az előadásban
hallhattuk, a kezdő felhasználókat saját maguk, és mások jobban lekötnek, mint
maga a környezet. Ennek oka a digitális identitás, ennek feltérképezése (a
kutatások szerint a nők többet foglalkoznak avatarjuk megjelenésével, mint a
férfiak).
A
multimédiás elemek ebben a környezetben is megjeleníthetők: beilleszthetők és
használható linkek, videók (chaten, IM-ben, „virtuális digitális táblán”).
A
kommunikáció, a felek közötti interakció is új utakat nyitott. Azonnali és
késleltetett kommunikáció is lehetséges, írásban (chat, IM, notecard,
chalkboard stb.) és szóban is megnyilvánulhatunk. Ám érdekes jelenség (amit
magamon is megfigyeltem), hogy igénylem, hogy lássam „beszélgetőpartnerem”,
vagy odafordítva saját avatarom az ő irányába, vagy a kameramozgás
megváltoztatása által. (Annak ellenére csinálom ezt, hogy tudom, a virtuális
világban a gesztusok, mimika egyáltalán nem képezik le a valóságot…)
Szintén
a tapasztalatok alapján elmondható, hogy a virtuális környezet kiválóan
alkalmas az empátián, szenzitivitáson alapuló tréningek helyszínének (pl:
kerekesszék vagy tolószék?), mivel mentesíti a hallgatókat a jelenléttől, de mégis
átélést követel meg tőlük.
Felhasználtam:
- Fejes József Balázs : Online tanulóközösségek . http://epa.oszk.hu/00000/00011/00114/pdf/2007-4.pdf
- Khan Academy - http://www.khanacademy.org/about
- P2P - http://p2pu.org/en/
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése